Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   Skapa användarnamnSkapa användarnamn 
 ProfilProfil      Logga inLogga in 

Tips på enkelt system att ladda batterien med 220V?

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Tekniska problem
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
Kataikko
Site Admin


Blev medlem: 01 Januari 1970
Inlägg: 11

Bostadsort: Ingå, Finland

InläggSkrivet: 08 Nov 2013 10:22    Rubrik: Tips på enkelt system att ladda batterien med 220V? Svara med citat

Hej.

Tänker installera landsström för att ladda upp vid hamnar.

Vad behövs?
Det finns ju dyra system som man kan köpa, men nu handlar det ju bara om att koppla en batteriladdare till batteriet.

Biltema har någon sorts central för detta, behöv man något annat?

Hur laddar ni era batterier vid gästhamnar?

-Kalle
Till överst på sidan
Visa användarens profil
mabo



Blev medlem: 21 September 2005
Inlägg: 47

Bostadsort: Järfälla

InläggSkrivet: 12 Nov 2013 20:51    Rubrik: Re: Tips på enkelt system att ladda batterien med 220V? Svara med citat

Kataikko skrev:
Hej.

Tänker installera landsström för att ladda upp vid hamnar.

Vad behövs?
Det finns ju dyra system som man kan köpa, men nu handlar det ju bara om att koppla en batteriladdare till batteriet.

Biltema har någon sorts central för detta, behöv man något annat?

Hur laddar ni era batterier vid gästhamnar?

-Kalle


Hej Kalle,
Först och främst behöver du en bra laddare. Det skall inte vara en sån liten, typ för bilar utan t.ex. en från Mobitronic. Det finns en som kan ladda upp till 15A som är lagom.
Sedan behövs det en kabel för yttre anslutning, de flesta gästhamnar har den blå CEE kontakten. Man kan sätta ett intag någonstans i båten, själv har gjort en ankarbox och där finns en 5 m lång kabel med CEE kontakt fast ansluten i en kopplingsdosa för vidare kabeldragning i båten till laddaren. I båten bör monteras en jordfelsbrytare, dubbel polig.
Skarvar man en kabel med CEE blir det oftast med en kabelvinda med vanliga jordade kontakter. Dessa kan man ju vända åt 2 håll och man vet inte var nolla och fas kommer, därför skall jordfelsbrytaren vara 2- polig. D.v.s. både nolla och fas bryts vid felström.
Det är lagom med en brytare på 6A med brytning vid 30mA felström. det finns brytare med 10mA felström, de är mycket dyrare och svåra att få tag i.
Jordfelsbrytare finns på Clas Ohlsson liksom en låda att sätta dessa i. I mitt fall har jag satt denna låda i utrymmet akter om vattentanken. Elkabeln förlägges lämpligen i ett flexibelt VP rör för skydd.
_________________
Bosse, V3200 NostraVega
Till överst på sidan
Visa användarens profil Skicka e-post Besök användarens hemsida
mabo



Blev medlem: 21 September 2005
Inlägg: 47

Bostadsort: Järfälla

InläggSkrivet: 13 Nov 2013 18:30    Rubrik: Re: Tips på enkelt system att ladda batterien med 220V? Svara med citat

mabo skrev:
Kataikko skrev:
Hej.

Tänker installera landsström för att ladda upp vid hamnar.

Vad behövs?
Det finns ju dyra system som man kan köpa, men nu handlar det ju bara om att koppla en batteriladdare till batteriet.

Biltema har någon sorts central för detta, behöv man något annat?

Hur laddar ni era batterier vid gästhamnar?

-Kalle


Hej Kalle,
Först och främst behöver du en bra laddare. Det skall inte vara en sån liten, typ för bilar utan t.ex. en från Mobitronic. Det finns en som kan ladda upp till 15A som är lagom.
Sedan behövs det en kabel för yttre anslutning, de flesta gästhamnar har den blå CEE kontakten. Man kan sätta ett intag någonstans i båten, själv har gjort en ankarbox och där finns en 5 m lång kabel med CEE kontakt fast ansluten i en kopplingsdosa för vidare kabeldragning i båten till laddaren. I båten bör monteras en jordfelsbrytare, dubbel polig.
Skarvar man en kabel med CEE blir det oftast med en kabelvinda med vanliga jordade kontakter. Dessa kan man ju vända åt 2 håll och man vet inte var nolla och fas kommer, därför skall jordfelsbrytaren vara 2- polig. D.v.s. både nolla och fas bryts vid felström.
Det är lagom med en brytare på 6A med brytning vid 30mA felström. det finns brytare med 10mA felström, de är mycket dyrare och svåra att få tag i.
Jordfelsbrytare finns på Clas Ohlsson liksom en låda att sätta dessa i. I mitt fall har jag satt denna låda i utrymmet akter om vattentanken. Elkabeln förlägges lämpligen i ett flexibelt VP rör för skydd.


Ett litet förtydligande: Den landströmcentral du pratar om är nog bara (har inte sett den ) 220 V delen av det hela. Den innehåller förmodligen inte själva laddaren, bara jordfelsbrytaren och anslutningar till nätet och en utgång att koppla till själva laddaren. Den variant jag beskriver ovan är billigare, men är kanske lite mer eget arbete. Landströmcentralen är också förmodligen större fysiskt sett och kanske då lättare att placera i båten.
_________________
Bosse, V3200 NostraVega
Till överst på sidan
Visa användarens profil Skicka e-post Besök användarens hemsida
mabo



Blev medlem: 21 September 2005
Inlägg: 47

Bostadsort: Järfälla

InläggSkrivet: 13 Nov 2013 18:42    Rubrik: Re: Tips på enkelt system att ladda batterien med 220V? Svara med citat

[quote="mabo"]
mabo skrev:
Kataikko skrev:
Hej.

Tänker installera landsström för att ladda upp vid hamnar.

Vad behövs?
Det finns ju dyra system som man kan köpa, men nu handlar det ju bara om att koppla en batteriladdare till batteriet.

Biltema har någon sorts central för detta, behöv man något annat?

Hur laddar ni era batterier vid gästhamnar?

-Kalle


Hej Kalle,
Först och främst behöver du en bra laddare. Det skall inte vara en sån liten, typ för bilar utan t.ex. en från Mobitronic. Det finns en som kan ladda upp till 15A som är lagom.
Sedan behövs det en kabel för yttre anslutning, de flesta gästhamnar har den blå CEE kontakten. Man kan sätta ett intag någonstans i båten, själv har gjort en ankarbox och där finns en 5 m lång kabel med CEE kontakt fast ansluten i en kopplingsdosa för vidare kabeldragning i båten till laddaren. I båten bör monteras en jordfelsbrytare, dubbel polig.
Skarvar man en kabel med CEE blir det oftast med en kabelvinda med vanliga jordade kontakter. Dessa kan man ju vända åt 2 håll och man vet inte var nolla och fas kommer, därför skall jordfelsbrytaren vara 2- polig. D.v.s. både nolla och fas bryts vid felström.
Det är lagom med en brytare på 6A med brytning vid 30mA felström. det finns brytare med 10mA felström, de är mycket dyrare och svåra att få tag i.
Jordfelsbrytare finns på Clas Ohlsson liksom en låda att sätta dessa i. I mitt fall har jag satt denna låda i utrymmet akter om vattentanken. Elkabeln förlägges lämpligen i ett flexibelt VP rör för skydd.


Ett litet förtydligande: Den landströmcentral du pratar om är nog bara (har inte sett den ) 220 V delen av det hela. Den innehåller förmodligen inte själva laddaren, bara jordfelsbrytaren och anslutningar till nätet och en utgång att koppla till själva laddaren. Den variant jag beskriver ovan är billigare, men är kanske lite mer eget arbete. Landströmcentralen är också förmodligen större fysiskt sett och kanske då svårare att få plats med i båten
_________________
Bosse, V3200 NostraVega
Till överst på sidan
Visa användarens profil Skicka e-post Besök användarens hemsida
Kataikko
Site Admin


Blev medlem: 01 Januari 1970
Inlägg: 11

Bostadsort: Ingå, Finland

InläggSkrivet: 15 Nov 2013 07:53    Rubrik: Svara med citat

Hej och tack för svar.

Något i den stilen hade jag också tänkt.

Tänkte göra så att jag tar en cee stöpsel och monterar den på ett lämpligt ställe i båten och drar en kort kabel från denna till "centralen", dvs en felströmsbrytare modell Biltema, och fortsätter därifrån med kabel till förpiken var batteriet finns. Batteriet laddas sedan med en ctec laddare.

För att vara helt på det säkra tänkte jag ännu skaffa en skarvsladd med inbygd felströmsbrytare direkt vid kontakten vid bryggan. Då har jag två st felströmsbrytare, en som skyddar skarvsladden ifall något händer med den, och andra ännu i båten.

Sen har jag faktist funderat över att byta ut den stora blåa cee stöpseln mot en liten, en sådan man använder på bilar, typ calix eller defa. Då skulle man kunna montera denna lättare, pga storleken och utseendet, då skulle jag kunna montera den någonstans på däck, och koppla alltsammans i förpiken vid batteriet. När systemet inte används så är ju kontakten nästan osynlig, om man målar gummiskyddet samma färg med däck. Hur låter detta??
Till överst på sidan
Visa användarens profil
mabo



Blev medlem: 21 September 2005
Inlägg: 47

Bostadsort: Järfälla

InläggSkrivet: 15 Nov 2013 11:36    Rubrik: Svara med citat

Kataikko skrev:
Hej och tack för svar.

Något i den stilen hade jag också tänkt.

Tänkte göra så att jag tar en cee stöpsel och monterar den på ett lämpligt ställe i båten och drar en kort kabel från denna till "centralen", dvs en felströmsbrytare modell Biltema, och fortsätter därifrån med kabel till förpiken var batteriet finns. Batteriet laddas sedan med en ctec laddare.

För att vara helt på det säkra tänkte jag ännu skaffa en skarvsladd med inbygd felströmsbrytare direkt vid kontakten vid bryggan. Då har jag två st felströmsbrytare, en som skyddar skarvsladden ifall något händer med den, och andra ännu i båten.

Sen har jag faktist funderat över att byta ut den stora blåa cee stöpseln mot en liten, en sådan man använder på bilar, typ calix eller defa. Då skulle man kunna montera denna lättare, pga storleken och utseendet, då skulle jag kunna montera den någonstans på däck, och koppla alltsammans i förpiken vid batteriet. När systemet inte används så är ju kontakten nästan osynlig, om man målar gummiskyddet samma färg med däck. Hur låter detta??


Det där låter helt riktigt. CTEK gör också bra laddare. Jag tänkte också göra som du säger med en liten kontakt (en sådan som sitter i bilar, typ Calix eller Defa) men problemet är att jag hittade inte kontakten som lös del. Hittar du en sådan får du gärna höra av dig. Jag har ringt bägge två och bett att få köpa bara kontakten men det har inte gått.
_________________
Bosse, V3200 NostraVega
Till överst på sidan
Visa användarens profil Skicka e-post Besök användarens hemsida
Kataikko
Site Admin


Blev medlem: 01 Januari 1970
Inlägg: 11

Bostadsort: Ingå, Finland

InläggSkrivet: 23 Nov 2013 07:25    Rubrik: Svara med citat

Hej.

Nej tyvärr, bara kontakten går inte att köpa.

Tänkte göra så att jag klipper av kabeln i andra ändan och skarvar, bara man skarvar bra så ser jag inget problem. Skarven naturligtvis på s¨dan plats man slipper åt den.

Tänkte göra så att jag köper en 3meters förlängning till kontakten, så att jag kan kapa av ändan inne i strömcentralen och koppla den direkt i felströms enheten.

Sedan mata båten från bryggan med en skarvsladd utsedd med egen felströmsbrytare, såna finns att köpa färdigt.
Typ:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/384056/Jatkojohto-10m-vikavirtasuoja-IP44
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Tekniska problem Alla tider är GMT + 1 timme (svensk vintertid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by virtuality © 2005