Vanliga frćgorVanliga frćgor   SökSök   Skapa användarnamnSkapa användarnamn 
 ProfilProfil      Logga inLogga in 

Tips pÄ enkelt system att ladda batterien med 220V?

Skapa nytt ämne   Svara pć ämnet    Forumindex -> Tekniska problem
Visa föregćende ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
Kataikko
Site Admin

Bostadsort: IngÄ, Finland

InläggSkrivet: 08 Nov 2013 10:22    Rubrik: Tips pĂ„ enkelt system att ladda batterien med 220V? Svara med citat

Hej.

TÀnker installera landsström för att ladda upp vid hamnar.

Vad behövs?
Det finns ju dyra system som man kan köpa, men nu handlar det ju bara om att koppla en batteriladdare till batteriet.

Biltema har nÄgon sorts central för detta, behöv man nÄgot annat?

Hur laddar ni era batterier vid gÀsthamnar?

-Kalle
Till överst pć sidan
Visa användarens profil
mabo

Bostadsort: JÀrfÀlla

InläggSkrivet: 12 Nov 2013 20:51    Rubrik: Re: Tips pĂ„ enkelt system att ladda batterien med 220V? Svara med citat

Kataikko skrev:
Hej.

Vad behövs?
Det finns ju dyra system som man kan köpa, men nu handlar det ju bara om att koppla en batteriladdare till batteriet.

-Kalle

Hej Kalle,
Först och frÀmst behöver du en bra laddare. Det skall inte vara en sÄn liten, typ för bilar utan t.ex. en frÄn Mobitronic. Det finns en som kan ladda upp till 15A som Àr lagom.
Sedan behövs det en kabel för yttre anslutning, de flesta gÀsthamnar har den blÄ CEE kontakten. Man kan sÀtta ett intag nÄgonstans i bÄten, sjÀlv har gjort en ankarbox och dÀr finns en 5 m lÄng kabel med CEE kontakt fast ansluten i en kopplingsdosa för vidare kabeldragning i bÄten till laddaren. I bÄten bör monteras en jordfelsbrytare, dubbel polig.
Skarvar man en kabel med CEE blir det oftast med en kabelvinda med vanliga jordade kontakter. Dessa kan man ju vÀnda Ät 2 hÄll och man vet inte var nolla och fas kommer, dÀrför skall jordfelsbrytaren vara 2- polig. D.v.s. bÄde nolla och fas bryts vid felström.
Det Àr lagom med en brytare pÄ 6A med brytning vid 30mA felström. det finns brytare med 10mA felström, de Àr mycket dyrare och svÄra att fÄ tag i.
Jordfelsbrytare finns pÄ Clas Ohlsson liksom en lÄda att sÀtta dessa i. I mitt fall har jag satt denna lÄda i utrymmet akter om vattentanken. Elkabeln förlÀgges lÀmpligen i ett flexibelt VP rör för skydd.
mabo

InläggSkrivet: 13 Nov 2013 18:30    Rubrik: Re: Tips pĂ„ enkelt system att ladda batterien med 220V? Svara med citat

mabo skrev:
Kataikko skrev:
Hej.

Vad behövs?

-Kalle

Hej Kalle,
Först och frÀmst behöver du en bra laddare. Det skall inte vara en sÄn liten, typ för bilar utan t.ex. en frÄn Mobitronic. Det finns en som kan ladda upp till 15A som Àr lagom.
Sedan behövs det en kabel för yttre anslutning, de flesta gÀsthamnar har den blÄ CEE kontakten. Man kan sÀtta ett intag nÄgonstans i bÄten, sjÀlv har gjort en ankarbox och dÀr finns en 5 m lÄng kabel med CEE kontakt fast ansluten i en kopplingsdosa för vidare kabeldragning i bÄten till laddaren. I bÄten bör monteras en jordfelsbrytare, dubbel polig.
Skarvar man en kabel med CEE blir det oftast med en kabelvinda med vanliga jordade kontakter. Dessa kan man ju vÀnda Ät 2 hÄll och man vet inte var nolla och fas kommer, dÀrför skall jordfelsbrytaren vara 2- polig. D.v.s. bÄde nolla och fas bryts vid felström.
Det Àr lagom med en brytare pÄ 6A med brytning vid 30mA felström. det finns brytare med 10mA felström, de Àr mycket dyrare och svÄra att fÄ tag i.
Jordfelsbrytare finns pÄ Clas Ohlsson liksom en lÄda att sÀtta dessa i. I mitt fall har jag satt denna lÄda i utrymmet akter om vattentanken. Elkabeln förlÀgges lÀmpligen i ett flexibelt VP rör för skydd.

Ett litet förtydligande: Den landströmcentral du pratar om Àr nog bara (har inte sett den ) 220 V delen av det hela. Den innehÄller förmodligen inte sjÀlva laddaren, bara jordfelsbrytaren och anslutningar till nÀtet och en utgÄng att koppla till sjÀlva laddaren. Den variant jag beskriver ovan Àr billigare, men Àr kanske lite mer eget arbete. Landströmcentralen Àr ocksÄ förmodligen större fysiskt sett och kanske dÄ lÀttare att placera i bÄten.
mabo

InläggSkrivet: 13 Nov 2013 18:42    Rubrik: Re: Tips pĂ„ enkelt system att ladda batterien med 220V? Svara med citat

[quote="mabo"]
mabo skrev:
Kataikko skrev:
Hej.

Vad behövs?

-Kalle

Hej Kalle,

Ett litet förtydligande: Den landströmcentral du pratar om Àr nog bara (har inte sett den ) 220 V delen av det hela. Den innehÄller förmodligen inte sjÀlva laddaren, bara jordfelsbrytaren och anslutningar till nÀtet och en utgÄng att koppla till sjÀlva laddaren. Den variant jag beskriver ovan Àr billigare, men Àr kanske lite mer eget arbete. Landströmcentralen Àr ocksÄ förmodligen större fysiskt sett och kanske dÄ svÄrare att fÄ plats med i bÄten
Kataikko
Site Admin

InläggSkrivet: 15 Nov 2013 07:53    Rubrik: Svara med citat

Hej och tack för svar.

NÄgot i den stilen hade jag ocksÄ tÀnkt.

TÀnkte göra sÄ att jag tar en cee stöpsel och monterar den pÄ ett lÀmpligt stÀlle i bÄten och drar en kort kabel frÄn denna till "centralen", dvs en felströmsbrytare modell Biltema, och fortsÀtter dÀrifrÄn med kabel till förpiken var batteriet finns. Batteriet laddas sedan med en ctec laddare.

För att vara helt pÄ det sÀkra tÀnkte jag Ànnu skaffa en skarvsladd med inbygd felströmsbrytare direkt vid kontakten vid bryggan. DÄ har jag tvÄ st felströmsbrytare, en som skyddar skarvsladden ifall nÄgot hÀnder med den, och andra Ànnu i bÄten.

Sen har jag faktist funderat över att byta ut den stora blÄa cee stöpseln mot en liten, en sÄdan man anvÀnder pÄ bilar, typ calix eller defa. DÄ skulle man kunna montera denna lÀttare, pga storleken och utseendet, dÄ skulle jag kunna montera den nÄgonstans pÄ dÀck, och koppla alltsammans i förpiken vid batteriet. NÀr systemet inte anvÀnds sÄ Àr ju kontakten nÀstan osynlig, om man mÄlar gummiskyddet samma fÀrg med dÀck. Hur lÄter detta??
Till överst pć sidan
Visa användarens profil
mabo

InläggSkrivet: 15 Nov 2013 11:36    Rubrik: Svara med citat

Kataikko skrev:
Hej och tack för svar.

NÄgot i den stilen hade jag ocksÄ tÀnkt.

TÀnkte göra sÄ att jag tar en cee stöpsel och monterar den pÄ ett lÀmpligt stÀlle i bÄten och drar en kort kabel frÄn denna till "centralen", dvs en felströmsbrytare modell Biltema, och fortsÀtter dÀrifrÄn med kabel till förpiken var batteriet finns. Batteriet laddas sedan med en ctec laddare.

För att vara helt pÄ det sÀkra tÀnkte jag Ànnu skaffa en skarvsladd med inbygd felströmsbrytare direkt vid kontakten vid bryggan. DÄ har jag tvÄ st felströmsbrytare, en som skyddar skarvsladden ifall nÄgot hÀnder med den, och andra Ànnu i bÄten.

Sen har jag faktist funderat över att byta ut den stora blÄa cee stöpseln mot en liten, en sÄdan man anvÀnder pÄ bilar, typ calix eller defa. DÄ skulle man kunna montera denna lÀttare, pga storleken och utseendet, dÄ skulle jag kunna montera den nÄgonstans pÄ dÀck, och koppla alltsammans i förpiken vid batteriet. NÀr systemet inte anvÀnds sÄ Àr ju kontakten nÀstan osynlig, om man mÄlar gummiskyddet samma fÀrg med dÀck. Hur lÄter detta??

Det dÀr lÄter helt riktigt. CTEK gör ocksÄ bra laddare. Jag tÀnkte ocksÄ göra som du sÀger med en liten kontakt (en sÄdan som sitter i bilar, typ Calix eller Defa) men problemet Àr att jag hittade inte kontakten som lös del. Hittar du en sÄdan fÄr du gÀrna höra av dig. Jag har ringt bÀgge tvÄ och bett att fÄ köpa bara kontakten men det har inte gÄtt.
Kataikko
Site Admin

InläggSkrivet: 23 Nov 2013 07:25    Rubrik: Svara med citat

Hej.

Nej tyvÀrr, bara kontakten gÄr inte att köpa.

TÀnkte göra sÄ att jag klipper av kabeln i andra Àndan och skarvar, bara man skarvar bra sÄ ser jag inget problem. Skarven naturligtvis pÄ sšdan plats man slipper Ät den.

TÀnkte göra sÄ att jag köper en 3meters förlÀngning till kontakten, sÄ att jag kan kapa av Àndan inne i strömcentralen och koppla den direkt i felströms enheten.

Sedan mata bÄten frÄn bryggan med en skarvsladd utsedd med egen felströmsbrytare, sÄna finns att köpa fÀrdigt.
Typ:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/384056/Jatkojohto-10m-vikavirtasuoja-IP44
Till överst pć sidan
Visa användarens profil
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt ämne   Svara pć ämnet    Forumindex -> Tekniska problem Alla tider är GMT + 1 timme (svensk vintertid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan svara pć inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet