Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   Skapa användarnamnSkapa användarnamn 
 ProfilProfil      Logga inLogga in 

Råd behövs angående kölen.

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Tekniska problem
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
Kataikko
Site Admin

Bostadsort: Ingå, Finland

InläggSkrivet: 29 Apr 2014 07:22    Rubrik: Råd behövs angående kölen. Svara med citat

Hej på er alla.

Har ett litet problem med min kära vega med kölen och skulle vara tacksam för alla tips.

När vi tog upp båten i höst märkte vi en liten skada på babords sidan av kölen längst ner.

Det handlar om en yta ca 3 ggr handflatan, där har kanske kölen kommit i kontakt med en sten eller annat hårt.

Nu när vi igår tvättade och skrapade bort gammal färg så bröt vi loss allt kring denna plats som snällt lossade för att veta vad det handlar om.

Vet nu någon hur kölen är konstruerad? De som lossade, ett sorts ytlager, ca 3mm tjockt verkade som spackel. de som finns under spacklet verkar som plast/glasfiber.

Men e de detta eller hur i världen är kölen konstruerad?
De e väl bara att sätta på ny primer och spackla om ytan pånytt eller??

Kölen verkar ha bly/järn bara i främre delen, hörs tydlig skillnad när man knackar. Sen finns det ju en lustig propp bak i kölen som jag fick råd att oppna på hösten så det skulle luftas...

Denna köl verkar vara helt annarlunda än andra båtars. Den e ju inplastad. Vad må hända om det skulle slippa in vatten i de tomma utrymmet i kölen? Om man fast får bottenkontakt och det blir ett litet hål i plasten??

Håppas jag oroar mig onödigt, men skulle gärna vilja ha svar av någon som vet...

-Kalle
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Pagal

Bostadsort: Haninge

InläggSkrivet: 29 Apr 2014 19:29    Rubrik: Svara med citat

Hej,
Veganummer saknas, bensinarna har en lite annorlunda invändig bakkant, samt var på kölen, fram- eller bak?
Pelle Wasberg
Kataikko
Site Admin

Bostadsort: Ingå, Finland

InläggSkrivet: 30 Apr 2014 04:41    Rubrik: Svara med citat

Ursäkta mig, vega nr 302 är det saken gäller.
Bak i kölen på babords sida, ca halv meter fram från pluggen man skall öppna för luftning eller något liknande ändamål.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Tekniska problem Alla tider är GMT + 1 timme (svensk vintertid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet