Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
Författare |
Meddelande |
krutuggla
Bostadsort: Tyresö
|
Skrivet: 13 Jun 2019 06:30 Rubrik: Demontera insprutningspumpen MD6 |
|
|
Jag har problem med min MD6 som (tror jag) beror på insprutningspumpen. Motorn går igång, men går bara ett par sekunder alt. dör nästan men lyckas hålla sig vid liv några sekunder och pulserar på det sättet. Det spelar ingen roll hur mycket man gasar.
Jag har bytt matarpump och bränslefilter och konstaterat att jag åtminstone har bränsle fram till filtret. Lossar jag på luftskruven så kommer det gott om diesel. Jag har även lossat ena spridaren och kan se att det kommer diesel där. Mer dock som en stråle än som en dusch.
Jag tycker att det verkar som att insprutningspumpen inte lyckas hålla trycket. Inte så konstigt kanske eftersom den har suttit där sedan 1972 utan vidare åtgärd så vitt jag vet.
Jag tänkte demontera insprutningspumpen och lämna in den på renovering, men hörde av en dieselverkstad att man ska vara försiktig när man tar bort den. Pumpen drivs av en axel där det sitter en kil i ett kilspår. Om axeln står med kilspåret nedåt när man tar bort pumpen finns risken att kilen trillar ner i transmissionen och därifrån får man svårligen upp den.
Är det någon som vet hur man säkerställer att axeln står i rätt läge? Kan inte hitta någon info om detta i verkstadshandboken för MD6. |
|
Till överst på sidan |
|
|
Kapten Haveri
Bostadsort: hässelby
|
Skrivet: 18 Jun 2019 20:52 Rubrik: |
|
|
Hejsan.
Nej jag kan inte det där med kilen.
Men du kanske kunde lämna in spridarna för provtryckning och se om
dom är ok innan du går vidare.
Dom måste väl ändå kollas om du renoverar pumpen tänker jag.
//Jarmo _________________ Så länge skutan kan gå! |
|
Till överst på sidan |
|
|
krutuggla
Bostadsort: Tyresö
|
Skrivet: 19 Jun 2019 07:24 Rubrik: |
|
|
Ja, det är nog vettigt att lämna in dem för provtryckning. Frågan är dock om det är sannolikt att det är spridarna som är huvudorsaken till problemet, att den startar men stannar omedelbart? |
|
Till överst på sidan |
|
|
|