Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   Skapa användarnamnSkapa användarnamn 
 ProfilProfil      Logga inLogga in 

Reverseringsmekanismen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Tekniska problem
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
lillxas

InläggSkrivet: 02 Aug 2019 11:12    Rubrik: Reverseringsmekanismen Svara med citat

Hej,
Jag och en kompis har renoverat reverseringsmekanismen på min Vega 633 som drivs med en O-22 kombi motor. Vid sjösättningen gjorde vi en tur för att se att allt skulle funka. Först tyckte vi att allt var bra men vid ökat gaspådrag verkade inte båten öka farten. Vi gick då försiktigt tillbaka till min bryggplats för att kolla närmare. Vi förtöjde båten och körde motorn med durkluckan öppen i sittbrunnen för att se vad som hände med draghylsan. Draghylsan snurrade och följde med framåt och bakåt när jag drog i manöverspaken så gjorde också båten. Vi ökade gaspådraget och då plötsligt slutade draghylsan att snurra men den gick fortfarande att manövrera framåt och bakåt. Båten stod helt still. Vi stannade motorn och drog manöverspaken framåt och bakåt. Hylsan följer med ungefär 30 mm åt båda hållen, dvs vår renovering verkar fungera. Eftersom draghylsan står still när man kör motorn undrar jag vad som kan ha hänt. Har draghylsan lossnat från propellern?
Visa användarens profil
Kapten Haveri

Bostadsort: hässelby

InläggSkrivet: 29 Aug 2019 19:46    Rubrik: Svara med citat

Hejsan.
Det där låter mystiskt och intressant.
Hur långt har ni kommit?
Jag skulle börja med att ta isär reverseringen.
Mvh Jarmo
lillxas

InläggSkrivet: 30 Aug 2019 08:08    Rubrik: Svara med citat

Hej Jarmo och tack för ditt inlägg.
Vi tog upp båten och såg då när vi lossat på drivaxeln att hålet i plattan var för stort för drivaxeln som medförde att drivaxeln lossat från plattan vilket fick ödesdigra konsekvenser. Delar av hålets djup har troligen svarvats ur när man vid tidigare renovering glömt sätta dit kilen. Min kompis som hjälpte mig vid min renovering uppmärksammade inte detta och har då inte fått in axeln tillräckligt långt in i plattan. Jag har nu beställt ny platta och hoppas på ett lyckligt slut.
Visa användarens profil
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Tekniska problem Alla tider är GMT + 1 timme (svensk vintertid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet