Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
Författare |
Meddelande |
Lennart-V1008
Bostadsort: Sverige
|
Skrivet: 23 Mar 2018 09:11 Rubrik: Dieseltank |
|
|
Hej i vintertider.
Givetvis småfixar man med båten om kan mellan köldknäpparna.
En fundering, har ”alla” kvar originaltanken för bränsle i kölsvinet? Min är, kanske sedan motorbytet, en rund koppartank, 30 liter, under styrbords toft. Lätt att komma åt, för-filtret sitter även den under toften. Verkar proffsigt monterad med luft och retur och rostfria detaljer. Hur har ni andra?
Sedan kunde jag inte hålla mig, utan satte in en bränslemätare i båten. Så slipper man hela tiden använda en tumstock ”för säkerhets skull”. 30 liter i tanken, förbrukar 15 liter på några månader och kollar nivån säkert 20 gånger…
Och varför frågar man sig??… alla bränslegivare är gjorda för platt tank, ej runda. Men nu är den på plats.
Nu närmar vi oss vår och sommar
/Lennart |
|
Till överst på sidan |
|
|
Kapten Haveri
Bostadsort: hässelby
|
Skrivet: 23 Mar 2018 17:04 Rubrik: |
|
|
Hejsan.
Dom runda koppartankarna sitter väl original
i Vegorna med bensinmotor.
Jag har en DieselVega från 72, då satt tanken av plast nere i
Kölsvinet.
Tog upp min och monterade den i babords toft men ska byta den mot en
rostfri, förhoppningsvis innan den hinner gå sönder.
Mvh Jarmo _________________ Så länge skutan kan gå! |
|
Till överst på sidan |
|
|
ErlendurK
Bostadsort: Uppsala
|
Skrivet: 06 Mar 2021 10:31 Rubrik: Dieseltank |
|
|
Hej.
Jag har en Vega från 1974 med dieseltank av plast i kölen som jag behöver antingen rengöra eller byta ut. Vad skulle ni rekommendera. Tror ni att original tanken håller 10 år till?
Mvh
Erlendur |
|
Till överst på sidan |
|
|
Lennart-V1008
|
Skrivet: 07 Mar 2021 16:03 Rubrik: |
|
|
Hej
Är den av plast håller den länge. Sprickor lär ju visa sig. Alternativet är att köpa en ny tank typ 20 liter och fästa innanför en av sidotofterna i sittbrunnen under däck. Då slipper du bränslepumpen då bränslet rinner ned till filter etc. Och enklare att lufta motorn.
Min(lika gamla båt) har tomt kölsvin där jag har elektrisk länspump monterad.
Kan du komma åt bra dvs om du har en större manlucka, rengjorde jag (till en annan båt) med avfettning och högtryckstvätt! Smutsvattnet togs om hand i ett kärl. Sedan i med ett gammalt lakan för att torka ut i hörnen. I solen en dag. Som ny blev den!
Lycka till |
|
Till överst på sidan |
|
|
ErlendurK
|
Skrivet: 07 Mar 2021 17:54 Rubrik: Dieseltank |
|
|
Hej Lennart.
Tack för dina råd. Det låter som det är värt ett försök att rengöra tanken. Tanken som du rengjorde i en annan båt, var det också en plast tank i kölsvinet? Om det var så, då har du fått upp den för att kunna torka den i solen. Var det svårt att få loss den? Behövdes några knep?
Mvh,
Erlendur |
|
Till överst på sidan |
|
|
Lennart-V1008
|
Skrivet: 07 Mar 2021 18:18 Rubrik: |
|
|
Vet inte hur din tank ser ut. Kan du ”öppna” i botten och ta hand om tvättvattnet (genom dyvikan kanske? Gänga in en koppling med en kort slangbit.)så bara å tvätta på. En stor trasa som man pillar i hörnen tar hand om det mesta vattnet. Sedan dunstar resten under några dagar (kanske hjälpa till med hårfönen). Småfukt är ingen fara. Kondens etc kommer ju alltid i en tank.
(den jag rengjorde var en löstagbar tank jag lyfte ut)
//Lennart |
|
Till överst på sidan |
|
|
Kapten Haveri
Bostadsort: hässelby
|
Skrivet: 09 Mar 2021 10:44 Rubrik: Dieseltank |
|
|
Hejsan. Jag tog ut min tank från kölsvinet, det var svårt men det gick precis.
Sen har jag monterat den i babord sittbrunn. Men risken med plasttanken är att den kan spricka när den blivit gammal.
Jag klämde på min och tyckte att den fortfarande verkade flexibel nog för att inte spricka.
Fördelen är också att man slipper den elektriska bränslepumpen när tanken kommer högre upp.
Mvh Jarmo _________________ Så länge skutan kan gå! |
|
Till överst på sidan |
|
|
ErlendurK
|
Skrivet: 10 Mar 2021 07:36 Rubrik: Dieseltank |
|
|
Tack för de goda råden Lennart och Jarmo. Jag får undersöka hur flexibel tanken verkar vara, när jag har fått upp den.
Mvh,
Erlendur |
|
Till överst på sidan |
|
|
ErlendurK
|
Skrivet: 20 Mar 2021 12:00 Rubrik: Dieseltank |
|
|
Fick upp tanken. Det var som du sagde Jarmo, det var svårt men det gick precis. Tänker uppdatera med bränslegivare. Ser att Erlandsonsbrygga säljer EBM NIVÅGIVARE S3. Det ser ut som att 350 mm längden skulle passa. Har någon av er erfarenhet av den produkten? Något ni kan rekommendera?
Mvh, Erlendur |
|
Till överst på sidan |
|
|
|