Vanliga frćgorVanliga frćgor   SökSök   Skapa användarnamnSkapa användarnamn 
 ProfilProfil      Logga inLogga in 

Vart ska vi Äka under vÄr första sÀsong i skÀrgÄrden?

Skapa nytt ämne   Svara pć ämnet    Forumindex -> Öar och hamnar
Visa föregćende ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
S-46

Bostadsort: Tumba

InläggSkrivet: 02 Okt 2005 11:51    Rubrik: Vart ska vi Ă„ka under vĂ„r första sĂ€song i skĂ€rgĂ„rden? Svara med citat

Det var dĂ„ligt med inlĂ€gg under "Öar och Hamnar"

Jag skulle gÀrna se lite fler inlÀgg hÀr för vi kommer att ha vÄr första sÀsong i StockholmsskÀrgÄrd sommaren -06 annars sÄ kommer vi bara att hamna pÄ standard stÀllen...

Se sÄ kom med lite tips pÄ hÀrliga öar och hamnar.

/Fredrik

Senast ändrad av S-46 den 28 Okt 2005 07:50, ändrad totalt 1 gćng
Till överst pć sidan
Visa användarens profil
v1959

Bostadsort: TĂ€by

InläggSkrivet: 23 Okt 2005 17:37    Rubrik: Svara med citat

Hej
Köp Lars Granaths sjökort.
Sjökorten görs skala 1:10 000 Adressen Àr www.hydrographica.se. DÀr kan du ocksÄ fÄ reda pÄ vilka kort som kommit ut och vilka Du kan vara intresserad av. DÀr hittar man hamnar sÄ man kan ligga ensam om natten
Visa användarens profil Skicka e-post
Gustaf Floderus V59

Bostadsort: Grillby

InläggSkrivet: 28 Nov 2005 21:54    Rubrik: Svara med citat

Hej!

Jag hĂ„ller med. Det Ă€r ju en hel drös med skĂ€rgĂ„rdsseglare i klubben, men man vill vĂ€l kanske inte dela med sig av guldkornen. Var kommer du ifrĂ„n? Stockholm, MĂ€laren, söder eller norr?? Det finns pĂ€rlor överallt och en del Ă€r ju faktiskt vĂ€lkĂ€nda utan att vara nĂ„gra "minor". Sandhamn Ă€r ingen hit för min del nĂ€r det Ă€r högsĂ€song men det Ă€r fint pĂ„ hösten. Ön Ă€r t ex full med blĂ„bĂ€r (som man kan Ă€ta) om man vĂ„gar lĂ€mna bĂ„ten.

Jag hÄller med om att Lars Granaths sjökort Àr bra och boken "Arholma - Landsort" (som han Àr medförfattare till, ges ut av Nautiska förlaget och finns hos de flesta bokhandlare) Àr en god kamrat om man ska utforska den skÀrgÄrden. DÀr finns det en mÀngd naturhamnar och inseglingar utritade. PÄ nÀtet sÄ finns det ju en hel del skrivet om kultur och bebyggelse pÄ skÀrgÄrdsstiftelsens hemsida www.skargardsstiftelsen.se GÄ bara in pÄ "VÄra omrÄden" och klicka dig in pÄ markerade öar.

BerÀtta i vilket omrÄde du tÀnker dig ut till i första hand sÄ lovar jag att i alla fall bidra med ett tips och hoppas pÄ att nÄgra fler följer efter. Har du MÀlaren i sikte sÄ kan lova dig fler tips pÄ bra stÀllen.

HĂ€lsningar
Gustaf Floderus
V59 "Hinemoana"
Till överst pć sidan
S-46

Bostadsort: Tumba

InläggSkrivet: 30 Nov 2005 19:35    Rubrik: Svara med citat

VÄr hemmahamn Àr GrödingebÄtklubb. Den ligger i Kagghamra viken vid SödertÀljeleden.

Vi kommer nog att vara i södra delen av skÀrgÄrden sÄ hÀr i början.

Trevligt med lite svar! Det kanske blir lite mer drag hÀr nu nÀr snön faller.

/Fredrik
Gustaf Floderus V59

InläggSkrivet: 29 Dec 2005 23:27    Rubrik: Svara med citat

Hej!

Har Àntligen tagit mig hit igen efter en lite hektisk avslutning pÄ Äret. Södra delen har jag varit lite grand men sÀkert glidit förbi de bÀsta guldkornen. Men jag lovade som sagt minst ett tips och de gÄnger som jag har seglat i omrÄdet har jag alltid haft natthamn pÄ FifÄng som ligger söder om Mörkö. PÄ nordostsidan finns en lagun in dÀr det finns gott om plats att lÀgga till vid klippor eller ligga pÄ svaj. Dock sÄ har jag kommit dit pÄ kvÀllen nÄgon gÄng dÄ det varit helt knökfullt. Södra delen av FifÄng arrenderas av SödertÀljes bÄtklubb (eller bÄtsÀllskap, kan aldrig skilja dom Ät) och dÀr finns det bryggor att lÀgga till vid, utedass och en klubbstuga. Inseglingen kan dock vara lite knepig till Sörviken om det blÄser frÄn fel hÄll. Dessutom Àr det ett trevligt omrÄde att strÀcka pÄ benen i nÀr man har varit i sittbrunnen för lÀnge.

4-5 M vÀster om FifÄng ligger Bokö och Bokö-Oxnö och dÀrimellan har jag legat ett par gÄnger och badat och tagit det lugnt. Det finns en liten naturhamn innanför ett skÀr som heter LÀggningholmen. Bra djup för en Vega att ta sig in. Dock fÄr man vara noga med att lÀsa sjökortet nÀr man seglar in, det Àr en del sten och grynnor pÄ vÀgen.

MĂ„hĂ€nda sĂ„ Ă€r det överflödigt att nĂ€mna men kan inte förbises; Landsort pĂ„ Öja. Förutom att jag har ett kortare förflutet under jorden dĂ€r sĂ„ Ă€r det en historisk plats som Ă€r fantastiskt vacker. GĂ€sthamnen, Norrhamn, ligger pĂ„ nordvĂ€stsidan och sedan fĂ„r man promenera ner till Landsort. Tidigare har det funnits cyklar att lĂ„na för att ta sig ner och jag tror att det fortfarande Ă€r sĂ„. Men promenader kan ju som sagt vara vĂ€lgörande för seglare.

Är du i krokarna av södra Torö sĂ„ finns det Ă€ven bra natthamnar vid Krogen. Även det en historisk plats för att invĂ€nta bĂ€ttre vĂ€der. Avslutningsvis mĂ„ste du hinna med att segla igenom Dragets kanal (N JĂ€rflotta) vilket lĂ€mpligen görs vid en utflykt till NynĂ€shamn.

Ja, det var en början pÄ tipsen i alla fall. Hoppas att det kommer mera.

Med förhoppningar om en trevlig sommar med mÄnga fina segeldagar.

HĂ€lsningar Gustaf V59
Till överst pć sidan
Gustaf Floderus V59

InläggSkrivet: 01 Jan 2006 23:16    Rubrik: TillĂ€gg Svara med citat

Hej igen!

Jag nĂ€mnde ju "Arholma - Landsort" som ett exempel pĂ„ bra litteratur för att upptĂ€cka skĂ€rgĂ„rden. Jag upptĂ€ckte sjĂ€lv att jag hade ett bĂ€ttre ex för ditt omrĂ„de i bokhyllan som heter "Landsort - Skanör" av Söderbergh / Granath och dĂ€r stĂ„r ju faktiskt dom hĂ€r platserna med. Även hĂ€r har Lars Granath tagit med detaljrika sjökort med inritade platser för tillĂ€ggning vid klippor osv.

Gustaf Floderus
Vega 59
Till överst pć sidan
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt ämne   Svara pć ämnet    Forumindex -> Öar och hamnar Alla tider är GMT + 1 timme (svensk vintertid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan svara pć inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet