Vanliga frćgorVanliga frćgor   SökSök   Skapa användarnamnSkapa användarnamn 
 ProfilProfil      Logga inLogga in 

Generator+VĂ€rmare+Kyl+Kondens...
Gć till sida 1, 2  Nästa

Skapa nytt ämne   Svara pć ämnet    Forumindex -> Tekniska problem
Visa föregćende ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
blafot

Bostadsort: Köpmanholmen

InläggSkrivet: 20 Jan 2006 13:51    Rubrik: Generator+VĂ€rmare+Kyl+Kondens... Svara med citat

Hej. Jag har fyra frÄgor och postar alla i ett meddelande.

1: Generatorn/Dynastarten pÄ en o22:a Àr pÄ vÀldigt lite effekt. NÄgon hade tydligen satt dit en extra generator frÄn en bil (typ volvo 240) och fÄtt det att funka. Dynastarten laddade fortfarande startbatteriet och den andra förbrukningsbatteriet. Orkar motorn det? Erfarenheter? NÄn som vet?

2: Har en Ebespracher diselvÀrmare som jg inte fÄr att starta. FlÀkten gÄr och motorn/pumpen pumpar. Kan det vara glödstiftet? NÄgra förslag och tips?

3: NÄgon som har kylbox/kylskÄp i vegan? Vad bör man satsa pÄ? MÀrke? System? Kompressor eller...?

4: PÄ natten blir det vÀldigt fuktigt pÄ förpikens sidor. Har ni tips pÄ hur man fÄr det mindre fuktigt pÄ natten? Provade med att ha tygfickor lÀngs vÀggen och dÄ blev det vÀldigt fuktigt.

Vore tacksam för svar.
Mvh: Magnus
Till överst pć sidan
Visa användarens profil Skicka e-post Besök användarens hemsida MSN Messenger
Saskia

Bostadsort: Stockholm

InläggSkrivet: 21 Jan 2006 00:28    Rubrik: Svara med citat

Svar pÄ frÄga 3:
Jag rekommenderar definitivt kompressor, vilken, Àven om den Àr dyrare, drar betydligt mindre ström Àn ett termoelektriska element. Box Àr effektivare Àn skÄp, eftersom kall luft Àr tung. Den naturliga placeringen Àr akter om diskhon. Jag tycker att du ska söka byggmatrial utanför bÄttillbehörsaffÀrerna, som tar hutlöst betalt (om du inte vill köpa en fÀrdig box, vars effektivitet jag inte kan uttala mig om ). Jag anvÀnde 70mm golvisolering (Floormate tror jag det hette ), och limmade ihop det hela med konstruktionslim, och tÀtade med Sika. (Malla noggrant!) Jag fodrade invÀndigt med plexiglas till ramar (Clas Ohlson), och fodrade utvÀndigt med sjÀlvhÀftande plastpapper typ teakimitation ( mÄste vara lufttÀtt ). Det Àr ocksÄ viktigt att locket blir tÀttslutande. Jag placerade kompressorn under diskhon. Den behöver rejÀl luftvÀxling för vÀrmeavledning och bör sitta lÄgt = helst under vattenlinjen.
Den försörjs av en solpanel, och drar max en halv amper i snitt. Boxen rymmer ca 33 l.

mvh
Torben

Senast ändrad av Saskia den 22 Jan 2006 19:44, ändrad totalt 1 gćng
Till överst pć sidan
Visa användarens profil Skicka e-post
blafot

InläggSkrivet: 22 Jan 2006 11:13    Rubrik: Svara med citat

Tack för svaret.
RÀcker en solpanel som försörjnng? LÄter mycket bra.

/Magnus
Till överst pć sidan
Saskia

InläggSkrivet: 22 Jan 2006 19:19    Rubrik: Svara med citat

Hej Magnus,

det beror förstÄss lite pÄ vilken sommar vi fÄr...he!

Jag har en 50watts panel pÄ taket, som Àr monterad pÄ en aluminiumram som Àr vridbar och Àven gÄr att vinkla upp. Detta för att sÄ ofta som möjligt fÄ instrÄlningen i 90 grader, vilket krÀvs för maxeffekt, som anges till 3 amp. Jag brukar ocksÄ, om det inte Àr mycket varmt, stÀnga av boxen pÄ natten ( pga av den tjocka isoleringen hÄller den kylan rÀtt lÀnge, men jag Àr morgonpigg ocksÄ ). Den hÄller ocksÄ tempen bÀttre om den Àr full, sÄ jag brukar ha ett par stora vattenflaskor i om det finns plats.

Mvh

Torben
Till överst pć sidan
mabo

Bostadsort: JÀrfÀlla

InläggSkrivet: 23 Jan 2006 23:12    Rubrik: generator+vĂ€rmare+kyl+kondens... Svara med citat

Hej,

Som svar pÄ frÄga 2: Jag hade ocksÄ en gÄng en EberspÀcher som hade svÄrt att starta. Problemet jag fann var att glödstiftet drar mycket ström och installationen var utförd med för klena ledningar. Startade man motorn sÄ fÄr man ju c:a 2 Volt mer i spÀnninng och det rÀckte för att fÄ igÄng den. RÀtta sÀttet att göra det pÄ Àr ju att göra en bÀttre installation med grövre ledningar, men jag skaffade en Wallas 1800 i stÀllet som drar mycket mindre ström bÄde i start och framförallt nÀr den startat.

HĂ€lsningar,
Bosse V3200
Kurre

InläggSkrivet: 24 Jan 2006 22:45    Rubrik: Svara med citat

Hej Magnus

Ang din frÄga 2
Jag har haft samma problem med min Ebersprasher. Jag lossade glödstiftet och gjorde rent det. NÀr jag kollade glödspiralen sÄ lÄg nÄgra varv pÄ den mot varandra. SÀrade pÄ dom och strÀckte försikigt pÄ spiralen sedan har min vÀrmare funkat bra. Innan du sÀtter tillbaka glödstiftet kollar du om det glöder.

Ang frÄga 4
Kolla att ventlationsslangen i barbords stuvfack frÄn ventien i sittbrunnen Àr hel och att ventilen Àr öppen. Kolla ocksÄ att att det inte Àr nÄtt i botten pÄ garderoben som hindrar luften att komma fram. Ibland kan jag behöva ha ruffluckan lite,lite öppen, samt lika dant med skjutluckan vid vid nedgÄngen till ruffen. Jag har ocksÄ gjort en lucka (ram) av plyfa med myggnÀt. Den Àr bra bÄde om det Àr varmt men Àven som ventilation under vintern

M v h
Kurre
Vega nr 2544
Till överst pć sidan
Visa användarens profil
Kurre

InläggSkrivet: 24 Jan 2006 23:01    Rubrik: Svara med citat

Hej igen Magnus

Jag skall ocksÄ montera en Elektroluxventil till i rufftaket ovanför garderoben sÄ tror jag det blir bÀttre ventilation. Men man glömmer ofta bort att det mÄste finnas inslÀpp för frisk luft om ventilationen ska funka bra

Mvh / Kurre
Till överst pć sidan
Visa användarens profil
blafot

InläggSkrivet: 25 Jan 2006 11:16    Rubrik: Svara med citat

Hej.

Tack för svaren.
Kommer nog att satsa pÄ en kompressor och bygga ett eget skÄp. Ska man ha luftspalt mellan skÄpisoleringen och skrovet?
Solpanel stÄr hörst upp pÄ inköpslistan.

Ska kolla spiralen pÄ vÀrmaren nÀr det blir lite varmare ute...
Har oxÄ planer pÄ att sÀtta in en solcellsventilerande ventil i fören dÀr gamla vÀrmarens skorsten en gÄng satt. Hoppas att det hjÀlper.

/Magnus
Till överst pć sidan
Saskia

InläggSkrivet: 25 Jan 2006 18:58    Rubrik: Svara med citat

Hej

Min box Àr en fyrkantig lÄda, sÄ den nÄr inte ut till skrovet. Vill man dÀremot bygga en box som följer skrovformen ( vilket lÄter som en spÀnnande utmaning ), sÄ tror jag inte kompressorn ska sitta under
diskhon pga försÀmrad ventilation. Jag har tagit upp ett hÄl i skottet ut mot sittbrunnsstuven och tagit bort skjutluckan mot pentryt för bÀttre
luftvÀxling. Rent tekniskt kan du placera kompressorn i sittbrunnsfacket. SkÀlet till att jag avstod, var att jag inte ville ha en elinstallation i samma utrymme som bensintanken. Finns sÀkert flera lösningar pÄ detta.

ApropÄ motor, vore kul att fÄ feedback pÄ din första frÄga om bÀttre laddning, nÄgot jag sjÀlv saknar pÄ min g:a O 21:a.

HĂ€lsn.

Torben
Till överst pć sidan
blafot

InläggSkrivet: 26 Jan 2006 10:12    Rubrik: Svara med citat

Hej. DÄ förstÄr jag hur du byggt. Kompressor blir det och egenbyggd lÄda. FrÄgan Àr bara formen.... SjÀlvklart blir det knepigare att bygga rundad men man vinner utrymme. MÄste mÀta hur det ser ut och vilka mÄtt som man kan ha... Var upp i bÄten igÄr och kollade lite (har den pÄ gÄrden under vintern).

Jag har tanken pÄ samma sida och det kÀnns ju inte bra med bensin och el samt varm kompressor. LÄter vettigt att ha den under diskhon.

Ang motorn sÄ Àr min dynastarts laddeffekt pÄ 90Watt enligt handboken. Detta Àr inte sÄ mycket pÄ tvÄ barretier dÄ man har en segelbÄt för att segla... Kör inte sÄ mycke elström nu i bÄten annat Àn radion. Har oljelampr men skulle gÀrna vilja anvÀnda mer. Batterierna laddas fort ur (har 2X75 amp). Funderar pÄ om jag ska dra in landström med laddning. Funkar ju inte i naturhamn som jag oftast ligger i. Solcell kan hjÀlpa en del. Motorns laddning kunde kanske bli större om man separerade batterikretsarna och hde dynastarten pÄ ett 55 amp. batteri till enbart start och ett 75 amp som förbrukning som laddades av en extra generator tex... FrÄgan Àr om motorn orkar och om det Àr mÀjligt? En volvogenerator Àr vÀl pÄ ca 55 amp... Betydligt mer Àn dynastarten men den gÄr ju lite tyngre... Jag saknar dessutom brÀnslepump till min O22a (kombi) och mÄste skaffa en sÄn oxÄ för nÀr jag drar pÄ lite gas sÄ rinner inte soppan till sÄ motorn dör. SÄ gÄr mina funderingar i alla fall. Kom gÀrna med lite tips. BÄtel Àr inte min starkaste sida men man lÀr sig ju efter hand....
/Magnus
Till överst pć sidan
mabo

Bostadsort: JÀrfÀlla

InläggSkrivet: 26 Jan 2006 21:57    Rubrik: generator+vĂ€rmare+kyl+kondens... Svara med citat

Hej igen,

Återkommer till Kyl frĂ„gan. Jag fick tag i en kylbox (c:a 35 liter) för sĂ„ dĂ€r en 20 Ă„r sedan med kompressor. Den drog en en fruktansvĂ€rd massa Ampere speciellt i starten. SjĂ€lva boxen har jag kvar, ökade pĂ„ isoleringen redan frĂ„n början med 3cm frigolit. Kompressorn bytte jag för 2 Ă„r sedan till en Isotherm Compact. Den drar bara 1/4 av strömmen mot den gamla och har inte problemet med hög startström. Den kan stĂ„ pĂ„ dag och natt bara det Ă€r lite sol. Inte hur lĂ€nge som helst, men motorn gĂ„r ju ibland och laddar. Jag har 2X75 Ah batteri och en 36 W solpanel. Motorn Ă€r en MD7 med 35 A generator. Synd bara att den gamla kompressorn höll sĂ„ lĂ€nge, det var problem att starta den och den kunde aldrig gĂ„ under natten, dĂ„ var det inte mycket kvar i batteriet pĂ„ morgonen. Nuvarande installation fungerar mycket bra.

HĂ€lsningar,
Bosse, lycka till med bygget
blafot

InläggSkrivet: 27 Jan 2006 08:16    Rubrik: Svara med citat

Tack.
SÄ... med en box som Àr vÀlisolerad och vÀlfylld... (skadar vÀl inte att slÀnga in nÄn frusen 1,5 liters lÀsk nÀr man ÀndÄ Äker hemmifrÄn), en modern kompressor och en 50W solpanel sÄ borde man klara sig Àven utan att byta till en starkare generator... (det blir vÀl typ 7 amp pÄ en dynastart). VÀrmaren drar ju mer men... den behövs ju inte alltid... Den blir nog bytt den ocksÄ... sÄ smÄningom...

Är det inga problem med kompressorerna och lutning i segelbĂ„tar lĂ€ngre? Hörde att det kunde strula förut... men tekniken gĂ„r ju frammĂ„t.

/Magnus
Vega NR: 633
Till överst pć sidan
Jens Wikström

Bostadsort: Kalmar

InläggSkrivet: 07 Feb 2006 16:03    Rubrik: Elsystem, dubbla generatorer Svara med citat

Hej, pÄ din frÄga om elsystemet kan jag sÀga att i min Vega med O21:a har jag dynastarten till att ladda ett batteri som inte gör annat Àn startar motorn. Jag har lÄtit svarva en ny remskiva pÄ dynastarten med tre spÄr. I det tredje spÄret ligger en rem som driver en bilgenerator monterad snett ovanför Ät bobord, fÄr precis plats under luckan-fotsteget. Den generatorn driver sedan en batteribank pÄ tre 60Ah batterier som stÄr för all annan stömförbrukning, belysning, kyl, VHF, radio och lanternor. De tre förbrukarbatterierna stÄr i en lÄda i babords kistbÀnk. De laddas Àven av en solcell pÄ ca 30 W. Det har hittills fungerat utmÀrkt och jag har inte mÀrkt att motorn skulle ha nÄgra problem. Visserligen mÀrker man nÀr extra generatorn slÄr till men det kan man leva med.
HĂ€lsningar Jens.
Till överst pć sidan
blafot

InläggSkrivet: 08 Feb 2006 10:31    Rubrik: Svara med citat

TACK!

Det var intressant att höra. Precis vad jag funderat över. O22:an jag har Àr ju lite starkare sÄ dÄ borde det ju gÄ...
Kan du beskriva lite hur du kopplat? Har remskivan samma diameter som i original? Vilken typ av generator kör du och vilken diameter pÄ den remskivan? Standard eller utvÀxlad?

Mvh: Magnus
Höga-Kusten
Till överst pć sidan
Saskia

InläggSkrivet: 08 Feb 2006 19:46    Rubrik: Svara med citat

Hej Jens

Det skulle vara mycket interessant att se hur du har monterat denna extra generator, med fÀsten pÄ motorn osv. Vad jag förstÄr, sÄ gÄr det inte att lÀnka upp bilder frÄn PC:n pÄ forumet (synd), men har du en bild att skicka, skulle det uppskattas.

MÄste man byta remskiva pÄ dynastarten, eller kan man anvÀnda ett av de tvÄ spÄren pÄ svÀnghjulet? ( för montage pÄ SB-sidan )

Jag har hört nÄgonstans att man inte skall ha generatorer med kol, pÄ bensinmotor i slutet utrymme, pga risk med gaser/gnistbildning. Kommentar?

Jag tror att det finns ett intresse för denna frÄga bland mÄnga av oss med gamla bensinare och dÄlig laddning. Kanske nÄgot för tekniska tips, eller kanske rent av lÀgga ut bilder pÄ hemsidan.

MVH Torben
Till överst pć sidan
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt ämne   Svara pć ämnet    Forumindex -> Tekniska problem Alla tider är GMT + 1 timme (svensk vintertid)
Gć till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

Hoppa till:  
Du kan skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan svara pć inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet