Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   Skapa användarnamnSkapa användarnamn 
 ProfilProfil      Logga inLogga in 

Vattenläckage från propelleraxeln

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Tekniska problem
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
Thomas Andersson

Bostadsort: Göteborg

InläggSkrivet: 09 Nov 2007 12:08    Rubrik: Vattenläckage frÃ¥n propelleraxeln Svara med citat

Under sensommaren har jag haft ett succesivt ökande läckage från "packboxen" där propelleraxeln går ut (MD6A kombi). Kölsvinet fylldes efter 1-2 dagar den senaste veckan före upptagning. Efter att ha fyllt på med fett i "boxen" (fettet läggs i en gängad "kopp" som sedan skuvas in) upphörde läckaget. Båten togs upp snabbt vilket medför att jag inte kunnat se ifall läckaget återkommer efter längre motordrift. MEN enda orsaken kan väl inte vara för liten mängd fett i navet!? Jag fyllde på senast för sjösättning i våras. Jag är inte någon van mekaniker. Vågar man ge sig på demontering, byte av bussningar eller dylikt? Eller vågar man chansa på att enbart fettpåfyllning fungerar sommaren -08? Någon bra beskrivning på tillvägagångssätt vad gäller demontering har jag inte hittat (Installationsanvisning för MD6A KOMBI, publ nr 2814 är väldigt dåligt vägledande). Vad skall bytas? Går det att utan förkunskap justera reverseringsmekanismen efter ev återmontering? Tacksam för info!
Pagal

Bostadsort: Haninge

InläggSkrivet: 09 Nov 2007 19:01    Rubrik: Läckande packbox Svara med citat

Hej!
Du bör åtgärda detta under vintern/våren, det blir snabbt värre om du fortsätter. Hela reverseringen måste rivas, packboxen bytes till en oljesmord (Vega Marin), med glidlagren på var sida om oljeanslutningen. Troligen är mässingsdragröret slitet och måste bytas till ett nytt i brons (Fors Marin) eller rostfritt. Ev. tar vi i Vegaklubben hem rostfria dragrör från England, tyvärr inte förrän efter Vega IFR (Vega Internationell Friendship Regatta) i Harwich i sommar. Passa även på att byta stävlagret. Om du hittar ett varv som åtar sig detta, kostar det minst 10.000:- här i Stockholm. Gör du det själv rör det sig om ca 3.500:- - 4.000:-.
Medlemmar i Vegaklubben kan beställa renoveringsanvisnig för reverseringen, och med normal händighet klarar de flesta att
göra detta. Visserligen kan klämringskopplingarna vara svåra att få isär, det kan behövas en del knep och jag kan ge tips per telefon.
Per Wasberg, V3055 (Tekniskt ansvarig i Vegaklubben).
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Tekniska problem Alla tider är GMT + 1 timme (svensk vintertid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet