| Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
Dex
Bostadsort: Malmö
|
Skrivet: 04 Sep 2007 11:09 Rubrik: Sötvattenkylning |
|
|
Jag har köpt en begagnad sötvattenkylning system.Kan någon skicka bilder.Vilken är bästa position för hela kylsystemet.
dexborg@hotmail.com |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
v1959
Bostadsort: Täby
|
Skrivet: 27 Nov 2007 18:04 Rubrik: |
|
|
Sätt värmeväxlaren så högt som möjligt bredvid motorn, t.ex. på träskottet på styrbordssidan mot diskhon. Den elektriska pumpen sätter du så lågt som möjligt nedanför. _________________ Jan Skoog
V 1959 |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Pagal
Bostadsort: Haninge
|
Skrivet: 27 Nov 2007 19:21 Rubrik: |
|
|
Hej!
Du har inte skrivit vilket Vega nr eller vilken motor du har.
Har du en dieselmotor kan det vara svårt att få plats brevid motorn med en standard sötvattenkyling till MD6. Är det en med separat värmeväxlare, sötvattenpump och expansionskärl, kan man placera värmeväxlaren under sittbrunnsluckan. Sötvattenpumpen kan också placeras under sittbrunnsluckan som lägsta del i systemet. Expansionskärlet brukar gå att placera vid motorn så högt det bara går.
Har du en dieselmotor skall standardtermostaten 65° ersättas av en på ca 85°. Slangen som sitter under limpan skall även pluggas på mitten.
Martec har en bra beskrivning hur man monterar sötvattenkylingen.
Per Wasberg V3055 _________________ PW |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Dex
Bostadsort: Malmö
|
Skrivet: 27 Nov 2007 21:17 Rubrik: |
|
|
Hej Per
Min Vega har nr 214 rätt så gammal.
Jag har en O21 besinmotor.Jag vet att Martec har en bra beskrivning men jag fick inte fungera sötvattenkylningen. Kanske om jag kan se några bilder,mycke lättare montera så. Dem som har diselmotor har en beskrivning med bilder så inte så konstigt att man kan montera rätt.
Dex V214 |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Pagal
Bostadsort: Haninge
|
Skrivet: 28 Nov 2007 21:31 Rubrik: |
|
|
Tyvärr har jag ingen beskrivning hur man kopplar sötvattenkylingen till O21. Placering av delarna i föregående beskrivning stämmer nog.
Hoppas någon annan med O21 kan hjälpa dig, jag skall lyssna med några andra.
Pelle Wasberg V3055 _________________ PW |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
iV2
Bostadsort: Vaxholm
|
Skrivet: 28 Nov 2007 22:40 Rubrik: |
|
|
Hej,
Jag har en bild på min sötvattenskylning, som är till salu. Bilden visar inkopplingen. Jag mailar den till dig.
Det har funnits en beskrivning som jag tror gjordes av Henry Gustafsson på gamla Vega Marin men jag hittar den inte i mina gömmor.
Ingemar _________________ Ingemar |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
v1959
Bostadsort: Täby
|
Skrivet: 29 Nov 2007 19:54 Rubrik: |
|
|
Man kanske även måste rensa kylkanalerna på en så pass "gammal" motor.
När det gäller olika sorters värmeväxlarfabrikat, Sa Även Henry Gustafsson att Sen Dure var att föredra framför Martec, den hade bättre kylning, den klarade större motorer, förutsatt att man köpte den versionen som var avsedd för våra motorer _________________ Jan Skoog
V 1959 |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|