| Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
Vega 2433
|
Skrivet: 23 Aug 2006 12:57 Rubrik: Häckroder / skädda |
|
|
RJ 85 ägarna konstaterade tidigt nackdelen med roder i kölen, trots att flera av dessa båtar hade utombordsmotor. Man konstruerade då en skädda och ett roder som numera är "standardutförande" och godkänt enligt klassningsreglerna.
RJ 85 klubben lånar ut, till sina medlemmar, en form för skäddan och ritningar för övriga detaljer.
Kan det finnas något intresse hos vegaklubben och medlemmarna att göra något liknande för Vegan? |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Seglaren
Bostadsort: Eskilstuna
|
Skrivet: 23 Aug 2006 14:42 Rubrik: Re: Häckroder / skädda |
|
|
| Vega 2433 skrev: |
Kan det finnas något intresse hos vegaklubben och medlemmarna att göra något liknande för Vegan? |
Nog kan det finnas intresse, men det är alltid enklare att få igenom något sådant när det fortfarande byggs många nya båtar i klassen och det dessutom handlar om självbyggen.
Men jag tycker det är en god idé. Sen går det att argumentera hit och dit för och emot nya roder men faktum kvarstår att det kommer alltid att finnas de som vill ha en effektivare roderlösning än original.
Själv skulle jag förespråka ett frihängande balansroder eller en kombination som den holländska varianten ( http://vegaboatsupplies.oppermans.net/hulproer.htm ) kostar cirka 11000:-
Men visst vore det suveränt med en form eller klassgodkända roder och ev. möjlighet till att samornda inköp så man kan få ned kostnaden. _________________ Vegan är såld men finns kvar på nätet: www.sailfast.se/vega
Efter Vegan blev det en Turkyssare: www.sailfast.se/tur80 som vi sålde...
Därefter blev det en Turkryssare igen: http://forumbilder.se/images/b79201190213P9957.jpg |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Kjelle69
Bostadsort: Koskullskulle
|
Skrivet: 13 Sep 2006 12:25 Rubrik: |
|
|
Vi har häckroder, hon svänger runt på en femöring om man drar på lite gas med MD6'an, backning går också hyfsat bra. Tycker inte heller att den vill lova med vinden som så ofta påstås vara ett problem med Vegor, men har ingen större erfarenhet så jag har inget att jämföra med...
Dock innebär väl modifieringen att man inte kan tävla med den, men vi hade väl inte planerat det heller iof. _________________ La Loba
Vega No. 2037 |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Vega 2433
|
Skrivet: 12 Aug 2008 11:11 Rubrik: Häckroder/skädda |
|
|
Jag återkommer till mitt inlägg 23 Aug 2006.
Rodrets placering i bakkkant på kölen ger problem. vid manövrering och placeringen nära vridcentrum är inte lika effektiv som längre akterut, hävstångseffekten, d.v.s. större roderyta behövs = bromsande yta.
RJ 85'ans placering inkräktar inte på akterspegeln och skäddan bidrar till bättre kursstabilitet.
Vore det inte någonting för vegaklubben, att ta fram ett lämpligt kit att hyras ut för tillverkning av skädda och roder för Vegan a'la RJ 85 klubben, det skulle förmodligen bidra till en enhetligare vegaflotta.
Lennart Nordmark
Vega 2433
Västerås |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Pagal
Bostadsort: Haninge
|
Skrivet: 17 Aug 2008 10:18 Rubrik: |
|
|
Det finns några artiklar om friliggande roder i gamla Vegablad.
Nr 4-89, 1-90, 1-91, 2-91, 4-94, 3-95 och 4-97.
Vi kommer att diskutera detta i kommande styrelsemöte i slutet av augusti.
Jag tror inte att det går att ändra entypsreglerna av flera skäl.
Troligen höjer ett friliggande roder LYS-talet från 1.00 till minst 1,01, och att ha två olika Vegor går inte.
I motsats till RJ85 finns ca 1/3 av alla Vegor utanför Sveriges gränser och enbart den Svenska Vegaklubben (även ett klassförbund i Svenska Seglarförbundet) kan inte ändra klassreglerna, utan de bestäms av VODA (Vega One Design Association), som består av Vegaklubbarna i Svergie, Norge, Danmark, Tyskland, Holland, England och Amerika. Varje klubb har en röst per påbörjat 100-tal medlemmar, Sverige 5-6 röster, övriga klubbar ca 12-13 röster tillsammans.
Det finns många medlemmar i Vegaklubbarna som har friliggande roder och på våra IFR-träffar (Internationell Friendship Regatta) varannat år i olika länder, 2008 i Harwich, England och 2010 i Hindelopen, Holland. Då har vi tre kappseglingsklasser, Racing med spinnaker, Cruising utan spinnaker och Special, Vegor som ej klarar entypsreglerna, ex.vis friliggande roder.
Pelle Wasberg, V3055 _________________ PW |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
iV2
Bostadsort: Vaxholm
|
Skrivet: 17 Aug 2008 11:49 Rubrik: |
|
|
[quote="Pagal"]Det finns några artiklar om friliggande roder i gamla Vegablad.
Nr 4-89, 1-90, 1-91, 2-91, 4-94, 3-95 och 4-97.
Dessa artiklar är skannade och finns nu på hemsidan under Bibliotek / Tekniska artiklar (för medlemmar). _________________ Ingemar
Senast ändrad av iV2 den 04 Nov 2008 13:40, ändrad totalt 1 gång |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Vega 2433
|
Skrivet: 17 Aug 2008 21:14 Rubrik: Häckroder/skädda |
|
|
Hej Ingemar,
Ja tack, jag vill gärna ha en kopia av de artiklar du nämnde och gärna annan information du kan ha i ämnet.
Med vänlig hälsning
Lennart Nordmark
lennart.nordmark2@comhem.se |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|