| Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
blafot
Bostadsort: Köpmanholmen
|
Skrivet: 04 Maj 2008 09:53 Rubrik: Kondensproblem... |
|
|
Hej.
Har en vega från 69 och får en väldig komdens i förpiken på natten. Det blir blött längsefter väggar och droppar från taket. Även nätter mellan soliga dagar.
I fören sover två personer. Två till i salongen. Även droppar finns i salpngens tak.
Har en ventil (original) på toaletten samt en solcellsvent (utan batteri) i förliga luckan. Ej originalvärmare.
Har funderat på att sätta in en ny värmare men det är eg. inte värmen som är problemet utan fukten.
Vad har ni för tips på ventilation? Har ni samma problem? Vad göra?
Har funderat på att bygga en extravägg med luftspalt men taket och den fuktiga luften är ju kvar ändå....
Tacksam för tips. _________________ Mvh: Magnus
===========================
Veg Nr: 633 'Vilan'
Höga-Kusten |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Staffan, V 2315
|
Skrivet: 07 Maj 2008 01:52 Rubrik: |
|
|
Jag hade kondensproblem speciellt tidigt på våren och i september när nätterna var kalla. Däck och rufftak är ju i sandwich som isolerar bra men alla andra ytor är i enkellaminat. Är de oisolerade blir de kalla även på insidan under kyliga nätter och där kondenseras fuktig luft till imma som till sist rinner eller droppar ner. För att motverka det rev jag bort orginalklädseln på skrovsidorna (den var till stora delar pulvriserad under ytskiktet) och limmade på 10 mm skrovisolering med slutna celler. På ställen som inte syntes, i garderoben och bakom ryggstöden i salongen, limmade jag blått liggunderlag som är mycket billigare. Jag såg även till att limma en remsa som täckte skruvarna mellan däck och skrov för dessa fungerade som köldbryggor. Allt enkellaminat i överbyggnaden, även förpiksluckan, kläddes med 5 mm flamsäkert inredningsmaterial. Skotten mot sittbrunnen är klädda med tunn mahognyplyfa med liggunderlag inunder. Allt detta har gjort att jag har en kondensfri och varm båt även när yttertemperaturen är under noll.
Enda stället som kan ge kondens är fönsterrutorna. Sedan har jag satt in en extra takventil i salongstaket. Och låter man bli att stänga till förpiken blir luftcirkulationen bättre. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
blafot
Bostadsort: Köpmanholmen
|
Skrivet: 07 Maj 2008 17:27 Rubrik: |
|
|
Tack.
Det verkar enklare än att bygga luftspalter som jag tänkte.
Liggunderlag och isolering med slutna celler.
Tack. _________________ Mvh: Magnus
===========================
Veg Nr: 633 'Vilan'
Höga-Kusten |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|