| Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
Ben
Bostadsort: Västerås
|
Skrivet: 29 Apr 2008 23:10 Rubrik: Bränslefilter! |
|
|
Är det någon som vet om dieselfiltret på en md6b-motor finns att hitta på Biltema?
Dom har filter till volvo200..........men det kanske inte passar? Eller kanske 140 hos ekonomen?
Känns surt att lägga upp runt 300 spänn för ett hos båthandlaren! Får väl i värsta fall ta med det gamla till biltema och syna direkt!
Men om någon vet skulle det "smaka kaka" istället!
Vega 2598 |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Pagal
Bostadsort: Haninge
|
Skrivet: 02 Maj 2008 18:28 Rubrik: |
|
|
Hej,
Tyvärr vet jag inte om det finns andra fabrikat, men normalt behöver inte bränslrefiltret bytas varje år, själv bytte jag tidigare på originalmotorn (MD6B) med ca 5 års intervaller. Jag var mycket noga med att plocka isär vattennavskiljaren varje höst för rengöring och även kolla ner i tanken (vart tredje -fjärde år) när den var nästan tom. Var då tvungen att lossa bränslemätaren vid tom tank (standard rostfri f. o. m. 76). Jag vet inte om det går att konrollera plasttanken som du har i kölsvinet.
Ny rostfri tank för placering i babord sittbrunnsbänk finns att köpa hos Vega Marin eller som ritning, i princip avritad originaltank (76 eller senare), tekniskt tips 123.
För två år sedan bytte jag motor till en BETA BZ482, 13,5 hk och på den skall bränslefiltret bytas med 750 timmars mellanrum. Jag kommer troligen att byta efter ca 400 timmar, pris Mekonomen 125:-.
Smörjoljfiltret, MANN W77, kan man köpa på OK, det är samma som till Renault L4, L5.
Pelle Wasberg, V3055, Pagal _________________ PW |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Ben
Bostadsort: Västerås
|
Skrivet: 02 Maj 2008 21:03 Rubrik: Svar till mig själv! |
|
|
Jodå, det gick! Dieselfiltret är samma som till flera volvo, bla 200-serien. Dieseltank i rostfritt har jag redan, men ingen inspektionslucka, tyvärr.
Hur mycket gick din motor på med alla tillbehör? Är väl inte lönt att renovera md6:an antar jag? _________________ Bengt&Emma
Vega 2598 Cleo |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Pagal
Bostadsort: Haninge
|
Skrivet: 03 Maj 2008 06:59 Rubrik: |
|
|
Hej igen,
Tot kostade det mig nästan 55.000:- inkl. t.o.r frakt båt Dalarö-Vendelsö.
Då ingick motor, reglage, instrumentpanel, koppling, propelleraxel, foldingpropeller, montagejärn, avgasslang, renovering packbox, cutlesslager samt div smådetaljer. Befintlig rostfri ljuddämpare och efterföljande avgasslang kunde användas.
Hela installationen gjorde jag själv och hade en del rabatt på inköpen.
Lejer man bort hela installationen kostar det säkert över 70.000:- i dag.
Pelle _________________ PW |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Tant Grön
|
Skrivet: 04 Jun 2008 19:37 Rubrik: |
|
|
Hej.
Jag har också bytt till Betas 482:a,
Finns det något art.nr. hos Mekonomen på bränslefiltret.
Tack på förhand! _________________ Vega 261/Tant Grön |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|