Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   Skapa användarnamnSkapa användarnamn 
 ProfilProfil      Logga inLogga in 

Att lossa ankar med snurrande propeller!

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
Ben

Bostadsort: Västerås

InläggSkrivet: 02 Jul 2008 23:12    Rubrik: Att lossa ankar med snurrande propeller! Svara med citat

Tycker det är mycket krångligt att dra upp ankaret i aktern efter man har lossat förtöjningarna i fören (vid en brygga tex) när vinden ligger på. Har hittills inte velat ha propellern igång för att undvika att ankarlina osv ska trassla in sig i propellern så fort motorn är igång.

Det gäller att vara snabb med att få upp ankaret, fixa med ankarkätting och lina för att sedan starta motorn och manuvrera. Men jag kanske är feg i överkant, hur gör alla ni andra? Låter ni alltid proppen snurra medans ni fixar med ankare och linor?

Bengt /V2598

Vega 2598 Cleo
Till överst på sidan
Visa användarens profil Skicka e-post
Tim

Bostadsort: Älvsjö Stockholm

InläggSkrivet: 08 Jul 2008 11:46    Rubrik: Re: Att lossa ankar med snurrande propeller! Svara med citat

Har själv fått ankarobandet insnurrat runt propelleraxeln och det var inte roligt att hoppa i och skära loss under vattnet när det är 14 gr i vattnet.
Kan man ta upp ankaret utan att starta motorn är det ju en fördel, men annars brukar det gå bra bara linan är spänd när man halar upp ankaret så inte tampen åker in under båten.
Larre

Bostadsort: Stockholm

InläggSkrivet: 09 Jul 2008 06:59    Rubrik: Svara med citat

Jag håller med föregående talare. Om man håller ankarlinan väl spänd ska det mycket till innan den kommer i en sån vinkel att den går in i propellern. Personligen tycker jag att det bästa är om man kan ha motorn på när man lägger ut ifall man snabbt behöver göra en manöver (i den mån det går att manövrera en Vega i trånga utrymmen).

Det är naturligtvis också viktigt att hålla reda på linan som man samlar in när man tar upp ankaret. Jag använder också ankarband på rulle och råkade en gång ut för att trasslet som jag lagt i sittbrunnen, och som jag tänkt rulla upp senare, blåste i sjön utan att jag märkte det. Konsekvensen blev propellertrassel och ofrivilligt bad. Lärdom: rulla in ankarbandet medan du tar upp ankaret.

/Larre
Till överst på sidan
v1959

Bostadsort: Täby

InläggSkrivet: 11 Jul 2008 07:21    Rubrik: Svara med citat

Tipset är väl att ankra långt ut så att man får god tid att ta upp ankaret.
Ankarolinan rymmer oftast ca. 55 meter så det finns lina så räcker, varför inte använda några extra meter och ge sig lite extra tid vid lättningen.
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt Alla tider är GMT + 1 timme (svensk vintertid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet