| Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
Micke
Bostadsort: Västerås
|
Skrivet: 15 Jul 2008 12:12 Rubrik: Svart Rök |
|
|
Min motor MD6B ger ifrån sig svart rök i ganska stor mängd (har gjort rent
akterspegeln ett par ggr denna säsong).
Motorn går fint, startar lätt och går i timtal.
Tycker dock att motorn drar ganska mycket diesel ca: 1L/tim i 5 knop.
Får motorn för mycket diesel och för lite luft eller kan det vara något annat? |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
v1959
Bostadsort: Täby
|
Skrivet: 15 Jul 2008 15:18 Rubrik: |
|
|
Vajern som sköter om avstängningen av dieseln så att motorn stannar är ansluten till en liten arm. Den går att ställa in med en skruv. Om man märker ut var den stod från början innan man börjar skruva kan man prova att ändra lite på den armen. Fråga mig inte vilket håll man ändrar den åt i ditt fall, det vet nog vår allt i allo i Vegaklubben (framför allt när det gäller det tekniska) Per Wasberg. _________________ Jan Skoog
V 1959 |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Pagal
Bostadsort: Haninge
|
Skrivet: 21 Jul 2008 20:46 Rubrik: |
|
|
Det kan vara för fet blandning. Stopparmen på motorn är vid leverans plomberad, men någon kan ha skruvat på den. När man drar i stopphandtaget stryps bränsletillförseln och ju mer man skjuter tillbaka stopphandtaget ju mer bränsle får motorn. Alltså skall stoppskruven justeras så att armen på motorn inte går tillbaka så mycket. Prova först med detta.
Hjälper det inte, kan det vara spridarna. Fjädern i spridaren kan ha mattats av, så att den öppnar vid ett lägre tryck. Ta ut spridarna och lämna in dem till en verkstad för provning och justering, i Stockholm ex.vis El & Diesel. Var försiktig vid demontering, så att inte kopparhylsorna följer med upp, då rinner kylvattnet in i motorn.
En liter i timmen vid fem knop låter ganska normalt, en dieselmotor från början av 70-talet drar ca 220 gram/hk och timme, vilket motsvarar ca 4,5 hk.
Pelle Wasberg, V3055 Pagal _________________ PW |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Micke
Bostadsort: Västerås
|
Skrivet: 22 Jul 2008 10:20 Rubrik: |
|
|
Tack för de snabba svaren!
Jag har provat att ändra på skruven (som inte längre var plomberad), och fått renare avgaser tycker jag .
Däremot så påverkar det hela revisheringsreglaget, d v s ger jag lite gas framåt så ligger proppelerns vinkel kvar i neutralt läge där tidigare gavs framfart.
Detta har jag lite svårt att förstå, varför dieseltillförselns stoppskruv "flyttar" neutralen..? |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Pagal
Bostadsort: Haninge
|
Skrivet: 23 Jul 2008 11:00 Rubrik: |
|
|
Hej igen.
Det kan inte ha något samband, det verkar som klämkopplingen för dragröret har släppt från manöverhylsan. Det är lite svårt att beskriva hur du skall göra, jag behöver mer uppgifter. Det är lättare per telefon, hör gärna av dig, o8.776 07 28 eller 070-657 56 31.
Pelle Wasberg, V3055, Pagal _________________ PW |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|