Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   Skapa användarnamnSkapa användarnamn 
 ProfilProfil      Logga inLogga in 

Impellern

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Tekniska problem
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
iV2

Bostadsort: Vaxholm

InläggSkrivet: 03 Okt 2008 08:32    Rubrik: Impellern Svara med citat

Hej
Vad gör man lämpligast med impellern över vintern?
lindblomnisse

Bostadsort: Enköping

InläggSkrivet: 04 Okt 2008 07:33    Rubrik: Impellern över vintern Svara med citat

Jag brukar inte göra något alls (sedan jag tömt ur vattnet ur motor och avgassystem).

I snitt håller väl en impeller 3 år för mig. Kanske skulle de hålla längre om man t ex tog ut den och lade den i en burk med glykolblandning eller liknande?

Har någon prövat?

// Nisse i Solway
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Bo Z

Bostadsort: Stockholm

InläggSkrivet: 04 Okt 2008 11:32    Rubrik: Impellern samt motorkonservering i övrigt Svara med citat

Jag har alltid brukat ta ur impellern. Talkat in den och förvarat den inomhus i enlighet med råd från någon. Vid vårrustningen har det sedan varit ett pillande att få impellern på plats igen. I år har jag låtit impellern sitta kvar dels för att jag vill förenkla så mycket som möjligt, men även sammanhängande med att jag från och med i år ändrat lite på min motorkonserveringsrutin. Fram till i år har jag kört motorn med 50/50 vatten+glykol (2 liter glykol + 2 liter vatten), tagit hand om glykollösningen när det kommit ut i avgasröret. Jag har därefter, som sagt, öppnat vattenpumpen och tagit ur impellern. Dessutom har jag skruvat bort muttern som finns på undersidan av avgasröret, för att slutligen köra någon minut tomt. I år har jag låtit glykollösningen står kvar i motorn. Inbillar mig att glykollösningen borde vara minst lika bra för motorn som att ha systemet tömt. Tilläggas bör att jag har färskvattenkylning.

Min förenklade motorkonserveringsrutin kan säkert diskuteras. Kanske är det inte så att den funkar så bra ? Ser fram emot eventuella synpunkter härom.

// Bo Z V985 022
Till överst på sidan
Visa användarens profil Skicka e-post
lindblomnisse

Bostadsort: Enköping

InläggSkrivet: 04 Okt 2008 14:22    Rubrik: Impeller Svara med citat

Förra året kom jag på att impellerbytet gick mycket enklare om jag...

Lossade hela pumphuset. Bultarna behöver inte skruvas ur, bara lossas. Det är konstruerat så. Slangarna lossas naturligtvis efter det att kranen för vattenintaget stängts. Det man då behöver se upp med är den lilla fyrkantiga metallbiten som ser till att pumpen kan drivas runt. Är den infettad är det inte så svårt.

Vips var det en barnlek att öppna pumphuset och meka med impellern. Risken att tappa saker i kölsvinet minskade också drastiskt.

Kvar står att det är hett när man lossar slangarna om man ska till när man har kört (och kanske märkt att temperaturen stigit för mycket...).
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Pagal

Bostadsort: Haninge

InläggSkrivet: 08 Okt 2008 20:52    Rubrik: Svara med citat

Vegans originalimpellrar för sjövattnet.
Albin O21 har en kugghjulspump för sjövattnet, i stället för en impellerpump.
Övriga motorer, Albin O22, Volvo Penta MD6A, MD6B och MD7A har impellerpumpar av olika utföranden.
MD6A:s pump har två fasta fästflänsar, slanganslutningar och ett hål i axeln för impellern. För att lossa impellern drar man ut den till hälften, så att man kan skruva loss skruven. Varning, dra ej ut axeln mer, för då kan medbringarspåret mot motorn skada de två simmerringarna (tätningsringarna, en för olja och en för vatten) när axeln skjuts in igen. Följer axeln ändå med ut, kontrollera noga att medbringarspåret inte har grader, innan den skjuts in igen.
MD6B:s pump har två överfall för fastsättning, övrigt i princip lika MD6A.
MD7A:s pump har två överfall för fastsättning, röranslutningar och spår i axeln, så att man kan dra ut impellern utan att axeln följer med (håll emot med en skruvmejsel).
Nu är de yngsta Vegamotorerna minst 30 år och många har bytt pump, det kan alltså se annorlunda ut. Jag har hört, men är ej säker, att MD6B och MD7A har samma typ av impeller. Det finns vingskruvar hos båttillbehörsaffärerna för skruvarna till locken (Volvo Penta). Det kan även vara enklare (MD6A och B) att skruva ur hela pumpen vid kontroll av impeller.
Själv brukar jag bara ta ut impellern vart tredje år och noga kontrollera om det finns sprickor i kanten av något blad. I ett nödläge kan man skära bort ett sådant blad och ej belasta motorn hårt innan man får tag i en ny impeller.
Den som skriver insändare i Forumet, tala om Veganummer och motortyp, då blir det lättare att besvara ev. frågor.
Per Wasberg, V3055.
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Tekniska problem Alla tider är GMT + 1 timme (svensk vintertid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet