Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
Författare |
Meddelande |
Vega no 911
Blev medlem: 24 Oktober 2006 Inlägg: 34
Bostadsort: Strömstad
|
Skrivet: 09 Maj 2009 16:15 Rubrik: Två frågor om Albin O22 Kombi |
|
|
Hej!
Sjösatte vegan idag och upptäckte då två fel på den annars felfria albin O22.
Tidigare säsongar har oljelampen blinkat till då och då, har då antagit att de har varit något glapp eftersom givaren är hyfsat utsatt i sitt läge på motorn.
Men idag vid tomgångskörning och en 4 min lång tur lös den konstant. Tips/erfarenheter om detta?
Kylsystemet (Färskvatten via värmeväxlare) fungerade inte heller som de skulle. Har felsökt och enda felkällan jag hittar är cirkulationspumpen (Jhonsson) på färskvattenssidan. Tips/erfarenheter om detta?
Ända slangbiten som är varm är den från toppen till pumpen. Den andra slangen som går från toppen till värmeväxlaren är kall så som dom andra bitarna (ex, mellan pumpen och värmeväxlaren). Någon källa till fel där?
Köpa ny cirkulationspump? Avluftning?
Mvh David |
|
Till överst på sidan |
|
|
johannesgr
Blev medlem: 05 Mars 2008 Inlägg: 6
|
Skrivet: 11 Maj 2009 21:28 Rubrik: oljepumpen |
|
|
Har du olje nivån i motorn? Har du kollat att oljepumpen funkar som den ska? Jag tycker att du ska ringa Ablin motor & fashion sweden AB (tidigare Forsmarin) för att höra om han har några tipps att ge dig. |
|
Till överst på sidan |
|
|
v1959
Blev medlem: 01 September 2005 Inlägg: 130
Bostadsort: Täby
|
Skrivet: 13 Maj 2009 17:55 Rubrik: |
|
|
Cirkulationspumpen har jag haft stopp på två gånger med byte som åtgärd. Därefter har allt fungerat, så det kan kanske hända igen men nu vet jag vad det beror på när motorn blir varm. Man kan kanske sätta en kontrollampa på pumpen så att man ser att pumpen får ström som den ska _________________ Jan Skoog
V 1959 |
|
Till överst på sidan |
|
|
Vega no 911
Blev medlem: 24 Oktober 2006 Inlägg: 34
Bostadsort: Strömstad
|
Skrivet: 17 Maj 2009 21:58 Rubrik: |
|
|
Tack för alla svar!
Det enda som behövdes för att få kylsystemet att fungera var en rejäl avluftning. Var ute och körde idag och vid fem knops fart hade jag en temp på suveräna 62-63 grader. Har aldrig haft så låg temp.
Skall nämnas att jag då har ställt in reversering så den står rätt (Renoverade den för några år sedan, fick inte förhållandet mellan varvtal och stigning helt rätt då) samt satt på lite grövre slangar mellan anslutningarna och smalare vid anslutningarna för bättre flöde.
Värt att notera är att när jag nu ställt in reversernigen rätt så har "drivet" vid fart framåt ökat och har då fått som följd att de krävs mer gas vid back, innan stannade båten till så fort man lade i backen. |
|
Till överst på sidan |
|
|
|