Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   Skapa användarnamnSkapa användarnamn 
 ProfilProfil      Logga inLogga in 

Två frågor om Albin O22 Kombi

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Tekniska problem
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
Vega no 911



Blev medlem: 24 Oktober 2006
Inlägg: 34

Bostadsort: Strömstad

InläggSkrivet: 09 Maj 2009 16:15    Rubrik: Två frågor om Albin O22 Kombi Svara med citat

Hej!
Sjösatte vegan idag och upptäckte då två fel på den annars felfria albin O22.
Tidigare säsongar har oljelampen blinkat till då och då, har då antagit att de har varit något glapp eftersom givaren är hyfsat utsatt i sitt läge på motorn.
Men idag vid tomgångskörning och en 4 min lång tur lös den konstant. Tips/erfarenheter om detta?
Kylsystemet (Färskvatten via värmeväxlare) fungerade inte heller som de skulle. Har felsökt och enda felkällan jag hittar är cirkulationspumpen (Jhonsson) på färskvattenssidan. Tips/erfarenheter om detta?
Ända slangbiten som är varm är den från toppen till pumpen. Den andra slangen som går från toppen till värmeväxlaren är kall så som dom andra bitarna (ex, mellan pumpen och värmeväxlaren). Någon källa till fel där?
Köpa ny cirkulationspump? Avluftning?

Mvh David
Till överst på sidan
Visa användarens profil Skicka e-post
johannesgr



Blev medlem: 05 Mars 2008
Inlägg: 6


InläggSkrivet: 11 Maj 2009 21:28    Rubrik: oljepumpen Svara med citat

Har du olje nivån i motorn? Har du kollat att oljepumpen funkar som den ska? Jag tycker att du ska ringa Ablin motor & fashion sweden AB (tidigare Forsmarin) för att höra om han har några tipps att ge dig.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
v1959



Blev medlem: 01 September 2005
Inlägg: 130

Bostadsort: Täby

InläggSkrivet: 13 Maj 2009 17:55    Rubrik: Svara med citat

Cirkulationspumpen har jag haft stopp på två gånger med byte som åtgärd. Därefter har allt fungerat, så det kan kanske hända igen men nu vet jag vad det beror på när motorn blir varm. Man kan kanske sätta en kontrollampa på pumpen så att man ser att pumpen får ström som den ska
_________________
Jan Skoog
V 1959
Till överst på sidan
Visa användarens profil Skicka e-post
Vega no 911



Blev medlem: 24 Oktober 2006
Inlägg: 34

Bostadsort: Strömstad

InläggSkrivet: 17 Maj 2009 21:58    Rubrik: Svara med citat

Tack för alla svar!
Det enda som behövdes för att få kylsystemet att fungera var en rejäl avluftning. Var ute och körde idag och vid fem knops fart hade jag en temp på suveräna 62-63 grader. Har aldrig haft så låg temp.
Skall nämnas att jag då har ställt in reversering så den står rätt (Renoverade den för några år sedan, fick inte förhållandet mellan varvtal och stigning helt rätt då) samt satt på lite grövre slangar mellan anslutningarna och smalare vid anslutningarna för bättre flöde.
Värt att notera är att när jag nu ställt in reversernigen rätt så har "drivet" vid fart framåt ökat och har då fått som följd att de krävs mer gas vid back, innan stannade båten till så fort man lade i backen.
Till överst på sidan
Visa användarens profil Skicka e-post
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Tekniska problem Alla tider är GMT + 1 timme (svensk vintertid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by virtuality © 2005