Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
Författare |
Meddelande |
Ben
Bostadsort: Västerås
|
Skrivet: 23 Jun 2009 07:14 Rubrik: Kablar igen. |
|
|
Ok, blev inte klokare av olika svar, men om man skulle gå på grövre kablage, skulle Biltemas billigare kablar vara sämre när det bara är ett yttre skickt med isolering. Till skillnad från Hjertmans utekabel(grå) med två ledare (2,5mm2) , är en enkel kabel från Biltema (4 till 6mm2) sämre?
Har även mina batterier under durken (i kölsvinet) det är trångt så regulatorn får limmas mot kölskrovet för att rymmas. Men blir laddreläet/regulatorn felinformerad om temperatur då? Elller är det ok när batterierna ändå är på en sval plats?
Någon med erfarernhet som vet? _________________ Bengt&Emma
Vega 2598 Cleo |
|
Till överst på sidan |
|
|
Mr_climb
Bostadsort: Västerås
|
Skrivet: 07 Jul 2009 07:59 Rubrik: |
|
|
Spelar väll inte så stor roll om du tar Feltemas kablar, men det är ingen rolig miljö för kablar att vara i en båt ska du göra det ordentligt köper du 2*2,25 RKUB som är förtent, dvs du har tänn på utsidan av varje kardel i kabeln, elektronerna i ström går på utsidan av en ledare inte inne i den, och all oxidation sker på utsidan av kabeln, skulle gissa att efter ett år i saltvattens båt så har du lägre resistans på ovan kabel jämfört med BTemas 2*6 pga detta.
hoppas du förstår vad jag skrev för jag gör det knappt själv;) _________________ Det farligaste till havs är land! |
|
Till överst på sidan |
|
|
mabo
Bostadsort: Järfälla
|
Skrivet: 31 Jul 2009 21:34 Rubrik: kablar igen |
|
|
Ett litet påpekande ang. kablar och oxidation.
Vid DC = likström går strömmen i en ledare homogent genom hela ledaren. Förtenningen är alltså inte viktig för ledarens egenskaper att föra ström. Oxidations problemet är en annan fråga. Med en riktigt krimpt eller lödd kontakt anser jag att det är en akademisk fråga om förtenning eller inte. Huvudsaken är att anslutningen till kabelsko eller kontakt är riktigt gjord så att fukt inte kan krypa in.
När man kommer upp i frekvens, d.v.s. radiovågor från c:a 100 MHz och uppåt då går strömmen på utsidan av en ledare. _________________ Bosse, V3200 NostraVega |
|
Till överst på sidan |
|
|
|