Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
Författare |
Meddelande |
SWEflash
Blev medlem: 13 Augusti 2006 Inlägg: 11
Bostadsort: Nässjö
|
Skrivet: 19 Aug 2009 19:07 Rubrik: MD6a går bara på en cylinder |
|
|
Har gått ok halva säsången sedan började det med att när jag skulle starta den efter några timmars segling så gick den bara på tomgång gasen förändrar inget (fullt eller tomgång).upptäckte senare att gasläget ändrats då lillgrabben stått på reglaget ,Justerade det sedan gick den och vi var ute en dag och åkte ,när vi kommit i hamn så tror jag lillgrabben va där och klättra igen men inget har ändrats så jag starta inte motorn mer förän nästa helg och nu går den bara lite grann innan den slutligen stannar, likadant fullgas eller tomgång. har försökt kontrollera komp och det känns som att det är komp på båda. har lossat bränsle ledningen till spridarna och det kommer fram bränsle tll bägge spridarna men den tänder bara om bränsle ledningen är ansluten till främre cylindern .
nu vill jag kolla kompet ordentligt och även spridarna ,prövade att få loss främre spridaren men hylsan runt kommer istället så jag drog tillbaka den.
någon som vet något knep för att få loss spridarna ?
undrar även hur man kontrollerar tryckventilerna i pumpen ?
tacksam för alla tips man kan få.
mvh
/Kennert |
|
Till överst på sidan |
|
|
SWEflash
Blev medlem: 13 Augusti 2006 Inlägg: 11
Bostadsort: Nässjö
|
Skrivet: 01 Nov 2009 19:23 Rubrik: Vega 2755 |
|
|
Har nu tagit bort spridarna och det det kommer endast bränsle till den främre cylindern,har bytt plats på spridarna och det är fortfarande den främre cylindern som får bränsle.
detta bör som jag ser det betyda att diesel pumpen behöver renoveras ?
någon som vet vart man kan få den renoverad ?
eller är det något man kan köpa en renoveringssats till och fixa själv ?
mvh
/Kennert
Tack för alla svar |
|
Till överst på sidan |
|
|
Pagal
Blev medlem: 11 Mars 2007 Inlägg: 112
Bostadsort: Haninge
|
Skrivet: 01 Nov 2009 21:18 Rubrik: |
|
|
Hej Kenneth,
Rör aldrig insprutningspumpen, låt en fackman ta hand om den. Det beror lite på var du bor, i Stockholm är det ex.vis El & Diesel. Titta på Gula Sidorna, så hittar du säkert någon dieselverkstad.
Ett inte helt ovanligt ganska enkelt fel är en rostig stoppvajer. Stoppspaken på insprutningspumpen går då inte tillbaka, utan vajerhöljet nere vid pumpen backar då istältet ur sitt fäste och motorn får då inget eller bara lite bränsle.
Det är mycket viktigt att inte kopparhylsorna följer med när man demonterar insprutarna, man måste ha ett mothåll. Det finns inga kopparhylsor att köpa idag, jag vet, köpte den sista på Volvo i Stockholm för fem år sedan. Följer hylsan med vid demontering och det är kylvatten i toppen rinner vattnet ner i cylindern och då blir det problem som måste åtgärdas direkt.
Hälsn. Pelle Wasberg V3055 _________________ PW |
|
Till överst på sidan |
|
|
|