Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
Författare |
Meddelande |
krusse
Bostadsort: Värmdö
|
Skrivet: 27 Maj 2010 17:18 Rubrik: Fråga om bominfästningen |
|
|
Hej! Nybliven ägare till en Vega från 1969 har jag har en fråga kring mast och rigg. Den har en funktion jag inte förstått mig på nämligen att bomen har en justeranordning som gör att man kan vrida bomen i förhållande till infästningspunkten i masten. Hur och när används denna?
I väntan på en förklaring
Hälsningar
Börje _________________ Nybliven Vegaägare |
|
Till överst på sidan |
|
|
arne48
|
Skrivet: 27 Maj 2010 20:43 Rubrik: |
|
|
hej Börje
jag har också en Vega från 1969 nr 474 med samma bom och rigg från Proctor. Dessa hade som standard så kallad rullrevningssystem. Detta innebär att storen rullas ner runt bommen då man revar. Det ska finnas en liten vev till växeln som sitter i bominfästningen mot masten. Dessutom ska kicken som stitter fäst i mastfoten upp till ungefär mitt på bommen, lätt kunna haka ut ur bommen före revningen.
Segelmakarna är måttligt förtjusta i systemet och brukar rekommendera att man låser rullrevningen och istället använder sig av fasta revningslägen och revkrokar framme vid likrännan. Tycker dock att detta är en kul grej att ha kvar jag tänker nog behålla och testa på min båt, även att jag beställt ett nytt storsegel, Vegan börjar ju bli en kultbåt.
/ arne |
|
Till överst på sidan |
|
|
Skeppar Björk
Bostadsort: Täby
|
Skrivet: 28 Maj 2010 12:17 Rubrik: Revning! |
|
|
Hej !
Efter att en gång ha revat och försökt att segla vid frisk vind, 10-15 m/5 med rullbommssystemet låste jag bommen och byggde om till 2 st "snabbrev" enligt tekniska tipsen.
Om man försöker reva med rullsystemet bör man i princip ligga angjord någonstans för att det skall bli bra. Trots det blir det ofta en "säck" p åena bogen och halvbra på andra. Seglingen blir därefter.
Fördelen med snabbrevet är att man kan reva från sittbrunnen enkelt under gång. Detta är ju en ganska vanlig situation då vinden temporärt ökar över 8 m/s på dagen på sommaren. Jag brukar reva vid 8 m/s. Med lite flinka fingrar och räning så kan numer reva eller hissa på en halv minut. Det gör man inte med rullrevet.
Jag ser inga fördelar med rullrevet annat än att det bevarar orginalutförandet!
Skeppar Björk, Örnen 2 nr:3365 |
|
Till överst på sidan |
|
|
iV2
Bostadsort: Vaxholm
|
Skrivet: 30 Maj 2010 19:39 Rubrik: |
|
|
arne48 skrev: |
jag tänker nog behålla och testa på min båt, även att jag beställt ett nytt storsegel, Vegan börjar ju bli en kultbåt.
/ arne |
Prova inte med ett nytt segel! Man brukar säga att rullreven förstör akterliket i storen. Jämför förstärkningarna i akterliket vid reven i ett modernt segel. _________________ Ingemar |
|
Till överst på sidan |
|
|
krusse
Bostadsort: Värmdö
|
Skrivet: 05 Jun 2010 17:52 Rubrik: Stort tack för informationen |
|
|
Tack för hjälpen! Då får detta förbli oanvänt men som sagt skoj att även detta fick sin förklaring
Hälsningar
Börje _________________ Nybliven Vegaägare |
|
Till överst på sidan |
|
|
|