Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
Författare |
Meddelande |
Kjelle69
Blev medlem: 01 Augusti 2006 Inlägg: 48
Bostadsort: Koskullskulle
|
Skrivet: 07 Jun 2010 12:29 Rubrik: Lossa propelleraxeln eller reverseringen med båten i sjön ? |
|
|
Funderar på att kolla till packboxen som sitter på vevaxeln, böt den för ett par år sen, men det fuktar lite nu igen !
Går det att lossa på reverseringen från motorn med båten sjösatt? Om man lossar skruvarna mot blocket och för axeln och reverseringen bakå¨t så långt det går.
Går det att eventuellt byta packboxen när man glipar på delarna ? Tycker mig ha sett någon bild någonstans på en sådan operation. _________________ La Loba
Vega No. 2037 |
|
Till överst på sidan |
|
|
Pagal
Blev medlem: 11 Mars 2007 Inlägg: 112
Bostadsort: Haninge
|
Skrivet: 07 Jun 2010 21:24 Rubrik: |
|
|
Jag tror att det går, men det är ganska trångt. Lossa reverseringshuset från motorn (4 st M8-bultar), drag sedan reverseringshuset bakåt 36 mm till propellern står i flöjlingsläge. Mellanrummet mellan motor och reversering är då ca 33 mm och det bör räcka för att komma åt axelkopplingens 4 M8-bultar med en insexnyckel. därefter kan man dra hela reverseringspaketet bakåt ytterligare tills huset tar i mellanväggen framför packboxen. Utrymmet mellan reverseringshuset och motorns planetväxel, bör då räcka för att bända ut den stora simmerringen på planetväxeln.
Hur stort utrymmet blir kan man kontrollera före demonteringen.
Ovanstående gäller endast Volvo Penta MD6A och B samt MD7A.
Är det något mer du undrar över, slå en signal 08-776 07 28 och berätta gärna efteråt hur det har gått.
Hälsn Pelle Wasberg, V3055 _________________ PW |
|
Till överst på sidan |
|
|
|