| Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
Fredrik.L
Bostadsort: Stockholm
|
Skrivet: 24 Mar 2012 18:24 Rubrik: Laga skada i stäven |
|
|
Råkade ut för en smärre skada på stäven nere vid vattenlinjen i somras, då ankaret släppte medan vi var borta från båten.
Så båten fick lite nöt- och kross-skador mot berget (Se bild nedan): 20-30 cm långt, fast bara nån enstaka mm djupa.
- Har ingen större erfarenhet av att laga sånt här, så skulle vilja få lite tips på hur man bäst, snyggast (och helst enkelt ) åtgärdar detta?
- På min förra båt (en IF) hade jag en stävlist i metall som skyddade mot sådana här skador, så jag funderar lite på ifall jag ska sätta dit en på Vegan med. Är det någon som har gjort detta på sin Vega, eller har tips kring detta?
 |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
iV2
Bostadsort: Vaxholm
|
Skrivet: 26 Mar 2012 20:38 Rubrik: |
|
|
Ser ut som ganska små skador jämfört med när min köl smakat på urberget. Lite skulpturjobb. Gelcoatspackel ovan vattenlinjen där man vill ha så rätt färg som möjligt. Epoxi under vattenlinjen. Obs, slipa inte epoxyn innan du är säker på att den har härdat ordentligt annars är slipdammet farligt. Troligen måste du måla primer på epoxyn för att bottenfärgen ska ta. _________________ Ingemar |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Fredrik.L
Bostadsort: Stockholm
|
Skrivet: 01 Apr 2012 19:29 Rubrik: |
|
|
Ok, tack.
Funderar nu på att köra med Gelcoat-spacklet på hela skadan. Den är ju som sagt inte så djup och stor, och känns enklare att laga allt på en gång/sätt - dvs allt med Gelcoat-spackel. Låter det vettigt, eller är det dumt att göra så ? (Det borde väl egentligen räcka med gelcoat under vattenlinjen?)
Dessutom undrar jag ifall nån kan tipsa om vilken färgkod jag bör ha på spacklet? Den färg som är för "Albin före -77" (200)? Eller bör man "kompensera" för solblekning/slitage under 40 år, och använda nån annan färgkod? |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
iV2
Bostadsort: Vaxholm
|
Skrivet: 10 Apr 2012 22:36 Rubrik: |
|
|
"(Det borde väl egentligen räcka med gelcoat under vattenlinjen?) "
Googla på - epoxispackel vattenlinjen - så byter du nog åsikt.
Polyesterspackel, t ex gelcoat, under vattnet har för mig lossnat till nästa sjösättning. _________________ Ingemar |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Pagal
Bostadsort: Haninge
|
Skrivet: 12 Apr 2012 09:42 Rubrik: |
|
|
Hej,
Jag har några gånger kört på med framkanten på kölen och skavt av någon cm. På hösten har jag filat bort det som varit löst och låtit det torka över vintern. Vid vårutrustningen har jag värmt med en 100 W-lampa några timmar (ej för nära) och sedan lagt på glasfiber och polyester, värmt några timmar igen, slipat snyggt och därefter strykt på ett par lager polyester (ej polyesterspackel)för att få tätt, en primer och bottenfärg. Inga problem, det har hållit i många år fast det har varit under vattenytan.
Jag skulle nog göra likadant med din skada som ligger under vattenlinjen, den skall ju ändå bottenmålas och laga skadan över vattenlinjen med gelcoat.
Pelle Wasberg V3055 _________________ PW |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
irkarl
Bostadsort: Ã…kersberga
|
Skrivet: 16 Apr 2012 11:57 Rubrik: Spackel |
|
|
Biltema har "lagom" stora "Gelcoatspackel" förpackningar till bra pris vilket jag provat några ggr med bra resultat. _________________ Vega 2249 |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|