| Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
Bimme
Bostadsort: Malmö
|
Skrivet: 02 Maj 2012 21:24 Rubrik: Problem med oljefiltret |
|
|
Är det någon som har några bra tips på hur man lättast får av oljefiltret på en Vega -75 med MD6A/B.
Jag har provat olika metoder hela helgen utan att lyckas få loss det.
Till att börja med, kan någon bekräfta att jag ska vrida moturs för att få loss det?
Tyvärr har väl förre ägaren använt verktyg för att spänna det och/eller glömt oljefilmen på packningen.
Jag har provat 3 olika avdragare, men alla är svåra att fästa samtidigt som man ska få plats att dra. Tips på bra avdragare?
Jag provade att fästa en lina i handtaget för att dra i när jag väl fick fäste, det funkade så bra att det klämde hål i filtret, men jag får fortfarande inte loss det. Mao måste jag nu byta.
Jag fick även tips om att vira en livrem runt filtret, verkar smart, men jag får inte grepp (mitt tjocka läderskärp gick inte mer än 2 varv innan det inte fick plats längre).
Flera har även tipsat om att köra en skruvmejsel rakt igenom filtret, men jag vill helst inte prova det då jag misstänker att filtrets väggar ger vika vilket omöjliggör att abvända en vanlig avdragare. Dessutom är det inte helt lätt att få plats med en kraftig skruvmejsel. (Annars är det ju redan hål i filtret, så jag kanske inte har så mycket att förlora).
Till nästa helg funderar jag på att skaffa någon typ utav krok som jag kan fästa i det befintliga hålet och dra, men kan detta ge en kraft som drar i gängan istället för att rotera filtret? Alternativt hitta en riktig avdragare.
Även funderingar på att slå med ett trubbigt föremål i ena kanten för att ge en kraftpuls i rotationsriktningen.
Som ni förstår är jag i stort behov utav tips från er som har gjort detta förut!
Mvh / Joakim (Vega 1576) _________________ / Joakim
Vega # 1576 |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
v1959
Bostadsort: Täby
|
Skrivet: 06 Maj 2012 17:38 Rubrik: |
|
|
Själv har jag en avdragare som består av en rem likadan som ett säkerhetsbälte till bilen, den är fäst i en sexkantig 10 cm lång bult, som man sedan drar med en 16-17mm hylsnyckel. Man lindar remmen runt filtret och drar. Innan jag börjar arbeta med detta tar jag bort dynastasrten för bättre åtkomlighet.
Allt är lätt att göra men svårt att förklara. _________________ Jan Skoog
V 1959 |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Ben
Bostadsort: Västerås
|
Skrivet: 06 Maj 2012 18:06 Rubrik: Oljefilter! |
|
|
Oljefilterbyte är ett skit på vegan (MD6)! Har idag bytt och skrapat upp armarna och olja ner hela "baljan" under motorn!
För några år sedan fick inte jag heller av filtret, det satt som berg!
Kör motorn varm först, sedan får du slå en mejsel igenom filtret. Slå in rätt långt ut på filtret annars så träffar du det gängade röret som sticker ut från motorn! Filtret kommer att läcka ut het olja, men har du arbetshandskar och mycket riktigt, drar moturs, så lossnar filtret _________________ Bengt&Emma
Vega 2598 Cleo |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Bimme
Bostadsort: Malmö
|
Skrivet: 07 Maj 2012 20:45 Rubrik: |
|
|
Tack för tipsen!
Jag beväpnade mig med 4 nyinköpta filteravdragare, och då gick det bra på första försöket. Jag fick även hjälp att hålla avdragaren spänd samtidigt som vi drog.
Kan därmed rekommendera Biltemas avdragare (12976) som griper med 3 armar runt filtret och dras åt när man drar.
Det var lite svårt att få fäste så ClasOhlsons variant på samma tema kanske fungerar ännu bättre. Båda används tillsammans med ett spärrskaft. _________________ / Joakim
Vega # 1576 |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|