Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   Skapa användarnamnSkapa användarnamn 
 ProfilProfil      Logga inLogga in 

Svårstartad MD6

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Tekniska problem
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
Bimme

Bostadsort: Malmö

InläggSkrivet: 15 Maj 2012 22:39    Rubrik: Svårstartad MD6 Svara med citat

Jag har läst en del på forumet om hur lättstartad motorn (MD6) ska vara.
Tyvärr gäller det inte min. Jag måste köra startmotorn ganska länge innan jag lyckas få igång den. Nu efter vintern var det extra svårt.

Jag fick däremot lära mig en hel del i samband med att jag bytte bränslefilter. Bl a hur man luftar bränslesystemet.
I samband med detta märkte jag att motorn startade hyfsat lätt när bränslesystemet var nyluftat.
Efter sjösättning var det nästan omöjligt att få igång den så jag nyttjade mina nya kunskaper om hur man luftar den med följande observationer.

Lossade luftningsskruven till finfiltret helt så att jag kunde se bränslemängden när jag pumpar. Jag fick ganska snabbt upp nivån till kanten, men efter ytterligare ett antal pumptag så sjönk nivån tillbaka kraftigt igen och jag det kändes som att jag fick börja om från början. Är detta normalt? Vad kan det bero på?

Efter ett tag kändes det som att nivån inte sjönk tillbaks lika ofta så jag försökte starta utan framgång.
Nästa trick, ta loss rören till insprutningen och köra startmotorn tills bränsle kommer fram. Jag fick köra ganska länge trots att jag gjorde samma sak för några veckor sedan. Några tips på vad detta kan bero på?

Sedan startade motorn till slut, visserligen lite svår, men det tolkade jag som att det berodde på kylan. Är det troligt?

Jag har lite svårt att veta vad som är normalt då jag bara har haft den i ett år. Förra sommaren tog det också en stund att starta motorn, men det gick alltid efter en stund. Jag upplevde det däremot svårare på vår och höst då det var lite kyligare.

Vega # 1576
Till överst på sidan
Visa användarens profil
v1959

Bostadsort: Täby

InläggSkrivet: 18 Maj 2012 09:30    Rubrik: Svara med citat

Jag hade samma problem för några år sedan, då var det pumpen som lyfter soppan från tanken som läckte, den var bara att byta. Det verkar som att du får börja i någon ände och kolla kopplingarna, byta om det verkar misstänkt. MD 6 har automatisk köldstart så där ligger nog inte felet.
Visa användarens profil Skicka e-post
Ben

Bostadsort: Västerås

InläggSkrivet: 20 Maj 2012 20:44    Rubrik: Svara med citat

Vad innebär automatisk köldstart?

Vega 2598 Cleo
Till överst på sidan
Bimme

Bostadsort: Malmö

InläggSkrivet: 27 Maj 2012 09:06    Rubrik: Svara med citat

Tack för tipset Jan,

Jag har försökt leta efter läckor, men hittar inga.
Hur hittade du läckan, läckte det ut bränsle? Om det är luft som läcker in, så verkar det svårare att hitta...
Vilken pump hade du problem med? Var det den som kallas matarpump i instruktionsboken och har en liten spak för handpumpning? Eller finns det ytterligare en?

Det verkar vara ett snabbare förlopp än en läcka. Pumparna verkar göra vad de ska när motorn är igång, körde motorn i över en timme utan problem.
Men när jag stänger av motorn så verkar nivån sjunka tillbaka i bränslefiltret.

Andra tips jag fått är t ex att det skulle kunna bli vacuum i tanken, men trycket borde inte bli större än det i bränslerören. Finns det luftning utav tanken?
Det sägs även vara viktigt att byta ut packningarna vid insprutaren om man lossnat på rören. På andra båtar ska det sitta en aluminiumpackning som formar sig efter eventuella ojämnheter när man drar åt. Det ska tydligen vara omöjligt att få tillbaka packningen på exakt samma ställe så man bör byta. Finns det motsvarande packningar på Vegan? Jag har inte läst om det och har inte sett några bränsleläckor.

Vega # 1576
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Pagal

Bostadsort: Haninge

InläggSkrivet: 27 Maj 2012 17:50    Rubrik: Svara med citat

Det finns ju en matarpump i babords sittbrunnsbänk som lyfter upp bränslet från plasttanken i kölsvinet (gäller MD6A) till matarpumpen på motorn. Det lär finnas ett litet filter i den första pumpen, som kanske är igensatt en del, beroende på dieselbränslet som man köper på vanliga landmackar. Jag tankar numera endast vit diesel utan RME på sjömackar, så slipper man få fällningar i tanken. Det kan ju också vara luftläckage i vattenavskiljaren (original helt i aluminium), som sitter mellan de två pumparna. Öppna vattenavskiljaren försiktigt och kontrollera hur delarna sitter och om packningen i locket är hel och om det är vatten eller smuts i avskiljaren, bör göras varje höst. Motorn kan också vara svårstartad för att membranet i matarpumpen på motorn är dåligt. Tar man loss det membranet är det troligen utvidgat och måste ersättas med ett nytt. Det räcker med ett mycket litet luftläckage någonstans mellan tank och motor för att motorn skall vara svårstartad eller inte starta alls.
Pelle Wasberg, V3055
v1959

Bostadsort: Täby

InläggSkrivet: 28 Maj 2012 05:44    Rubrik: Svara med citat

Den lösa pumpen ersattes med en som inhandlades på Mekonomen, då för några år sedan kostade den under 1000kr
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Tekniska problem Alla tider är GMT + 1 timme (svensk vintertid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet