| Visa föregćende ämne :: Visa nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
Bimme
Bostadsort: Malmö
|
Skrivet: 15 Maj 2012 22:39 Rubrik: SvÄrstartad MD6 |
|
|
Jag har lÀst en del pÄ forumet om hur lÀttstartad motorn (MD6) ska vara.
TyvÀrr gÀller det inte min. Jag mÄste köra startmotorn ganska lÀnge innan jag lyckas fÄ igÄng den. Nu efter vintern var det extra svÄrt.
Jag fick dÀremot lÀra mig en hel del i samband med att jag bytte brÀnslefilter. Bl a hur man luftar brÀnslesystemet.
I samband med detta mÀrkte jag att motorn startade hyfsat lÀtt nÀr brÀnslesystemet var nyluftat.
Efter sjösÀttning var det nÀstan omöjligt att fÄ igÄng den sÄ jag nyttjade mina nya kunskaper om hur man luftar den med följande observationer.
Lossade luftningsskruven till finfiltret helt sĂ„ att jag kunde se brĂ€nslemĂ€ngden nĂ€r jag pumpar. Jag fick ganska snabbt upp nivĂ„n till kanten, men efter ytterligare ett antal pumptag sĂ„ sjönk nivĂ„n tillbaka kraftigt igen och jag det kĂ€ndes som att jag fick börja om frĂ„n början. Ăr detta normalt? Vad kan det bero pĂ„?
Efter ett tag kÀndes det som att nivÄn inte sjönk tillbaks lika ofta sÄ jag försökte starta utan framgÄng.
NÀsta trick, ta loss rören till insprutningen och köra startmotorn tills brÀnsle kommer fram. Jag fick köra ganska lÀnge trots att jag gjorde samma sak för nÄgra veckor sedan. NÄgra tips pÄ vad detta kan bero pÄ?
Sedan startade motorn till slut, visserligen lite svĂ„r, men det tolkade jag som att det berodde pĂ„ kylan. Ăr det troligt?
Jag har lite svÄrt att veta vad som Àr normalt dÄ jag bara har haft den i ett Är. Förra sommaren tog det ocksÄ en stund att starta motorn, men det gick alltid efter en stund. Jag upplevde det dÀremot svÄrare pÄ vÄr och höst dÄ det var lite kyligare. _________________ / Joakim
Vega # 1576 |
|
| Till överst pć sidan |
|
 |
v1959
Bostadsort: TĂ€by
|
Skrivet: 18 Maj 2012 09:30 Rubrik: |
|
|
Jag hade samma problem för nÄgra Är sedan, dÄ var det pumpen som lyfter soppan frÄn tanken som lÀckte, den var bara att byta. Det verkar som att du fÄr börja i nÄgon Ànde och kolla kopplingarna, byta om det verkar misstÀnkt. MD 6 har automatisk köldstart sÄ dÀr ligger nog inte felet. _________________ Jan Skoog
V 1959 |
|
| Till överst pć sidan |
|
 |
Ben
Bostadsort: VÀsterÄs
|
Skrivet: 20 Maj 2012 20:44 Rubrik: |
|
|
Vad innebÀr automatisk köldstart? _________________ Bengt&Emma
Vega 2598 Cleo |
|
| Till överst pć sidan |
|
 |
Bimme
Bostadsort: Malmö
|
Skrivet: 27 Maj 2012 09:06 Rubrik: |
|
|
Tack för tipset Jan,
Jag har försökt leta efter lÀckor, men hittar inga.
Hur hittade du lÀckan, lÀckte det ut brÀnsle? Om det Àr luft som lÀcker in, sÄ verkar det svÄrare att hitta...
Vilken pump hade du problem med? Var det den som kallas matarpump i instruktionsboken och har en liten spak för handpumpning? Eller finns det ytterligare en?
Det verkar vara ett snabbare förlopp Àn en lÀcka. Pumparna verkar göra vad de ska nÀr motorn Àr igÄng, körde motorn i över en timme utan problem.
Men nÀr jag stÀnger av motorn sÄ verkar nivÄn sjunka tillbaka i brÀnslefiltret.
Andra tips jag fÄtt Àr t ex att det skulle kunna bli vacuum i tanken, men trycket borde inte bli större Àn det i brÀnslerören. Finns det luftning utav tanken?
Det sÀgs Àven vara viktigt att byta ut packningarna vid insprutaren om man lossnat pÄ rören. PÄ andra bÄtar ska det sitta en aluminiumpackning som formar sig efter eventuella ojÀmnheter nÀr man drar Ät. Det ska tydligen vara omöjligt att fÄ tillbaka packningen pÄ exakt samma stÀlle sÄ man bör byta. Finns det motsvarande packningar pÄ Vegan? Jag har inte lÀst om det och har inte sett nÄgra brÀnslelÀckor. _________________ / Joakim
Vega # 1576 |
|
| Till överst pć sidan |
|
 |
Pagal
Bostadsort: Haninge
|
Skrivet: 27 Maj 2012 17:50 Rubrik: |
|
|
Det finns ju en matarpump i babords sittbrunnsbĂ€nk som lyfter upp brĂ€nslet frĂ„n plasttanken i kölsvinet (gĂ€ller MD6A) till matarpumpen pĂ„ motorn. Det lĂ€r finnas ett litet filter i den första pumpen, som kanske Ă€r igensatt en del, beroende pĂ„ dieselbrĂ€nslet som man köper pĂ„ vanliga landmackar. Jag tankar numera endast vit diesel utan RME pĂ„ sjömackar, sĂ„ slipper man fĂ„ fĂ€llningar i tanken. Det kan ju ocksĂ„ vara luftlĂ€ckage i vattenavskiljaren (original helt i aluminium), som sitter mellan de tvĂ„ pumparna. Ăppna vattenavskiljaren försiktigt och kontrollera hur delarna sitter och om packningen i locket Ă€r hel och om det Ă€r vatten eller smuts i avskiljaren, bör göras varje höst. Motorn kan ocksĂ„ vara svĂ„rstartad för att membranet i matarpumpen pĂ„ motorn Ă€r dĂ„ligt. Tar man loss det membranet Ă€r det troligen utvidgat och mĂ„ste ersĂ€ttas med ett nytt. Det rĂ€cker med ett mycket litet luftlĂ€ckage nĂ„gonstans mellan tank och motor för att motorn skall vara svĂ„rstartad eller inte starta alls.
Pelle Wasberg, V3055 _________________ PW |
|
| Till överst pć sidan |
|
 |
v1959
Bostadsort: TĂ€by
|
Skrivet: 28 Maj 2012 05:44 Rubrik: |
|
|
Den lösa pumpen ersattes med en som inhandlades pÄ Mekonomen, dÄ för nÄgra Är sedan kostade den under 1000kr _________________ Jan Skoog
V 1959 |
|
| Till överst pć sidan |
|
 |
|