Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
Författare |
Meddelande |
Mats
Blev medlem: 05 Augusti 2006 Inlägg: 16
Bostadsort: Enköping
|
Skrivet: 18 Maj 2012 21:32 Rubrik: Elektrisk inombordare? |
|
|
Någon som har petat i en elektrisk inombordare i sin Vega som kan berätta lite om gjorda erfarenheter? _________________ Mats, skeppare på V2261 "Egen Vilja" |
|
Till överst på sidan |
|
|
Bimme
Blev medlem: 10 Maj 2011 Inlägg: 24
Bostadsort: Malmö
|
Skrivet: 27 Maj 2012 09:18 Rubrik: |
|
|
Jag har tyvärr inga egna erfarenheter, men var mycket sugen på att skaffa båt med elmotor förinstallerad.
Skriv gärna här vad du kommer fram till... _________________ / Joakim
Vega # 1576 |
|
Till överst på sidan |
|
|
Tommy Jonsson
Blev medlem: 31 Augusti 2005 Inlägg: 12
|
Skrivet: 19 Jun 2012 13:29 Rubrik: |
|
|
Tyvärr är ellagringen inte tillräckligt effektiv ännu. Det krävs fortfarande allt för många och tunga batterier för att det ska kännas tilltalande. Jag läste någonstans att man ur energisynpunkt kan jämföra 0.75 dl bränsle , alltså mindre än en dl bensin eller diesel, med ett normalbatteri, dvs ca 75 Ah och 20-25 kilo. En västentlig skillnad..
Det intressanta är hur långt batterierna räcker och vill man ligga och tuffa fram i 3 knops fart?
Om man tar ozeco`s siffror, förefaller var en utmärkt motor, så med en segelbåt i vegans storlek är den körbara sträckan 3,5 knop * 4 timmar dvs=14 distans, sedan är det dags att ladda. De 400 Ah som batteribanken då utgör väger lika mycket som en gammal o22:a.
vid full fart 6 knop är det dags att ladda efter 35 minuter.
V i får hoppas att elbilstillverkarna driver på batteriutvecklingen och det finns intressanta tekniska lösningar men ingen vet idag om de når eller överlever marknadens krav.
Men visst är det lite av en dröm att tyst oljefritt och rent glida fram över vattnet.
Mvh
Tommy Jonsson
V942 |
|
Till överst på sidan |
|
|
|