| Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
Boman
Bostadsort: Torsbo
|
Skrivet: 21 Dec 2011 11:55 Rubrik: Utombordare på akterspegeln! |
|
|
Hej vänner.
Efter förra årets problem med alger i tanken går nu funderingarna på att sätta på en utombordare som reservmotor. Eftersom vi bara "varit med" segelbåt i ca 2 år så är men förstås lita avvaktande och försiktig.
Har nu fått tag i en 9,9 hk motor som jag kan köpa men efter lite mera kolla på nätet så ser det ut som att det inte är allt för bra att sätta på en så stor motor och att det går lika bra att sätta på en typ 5 hk.
När det gäller motorfästet så finns det ett par olika varianter.
Jag önskar gärna tips på hur ni har gjort med era vegor, gärna lite bilder mm.
Sedan en lite efterlysning. kanske det är någon där hemma i stugorna som har en motor och fäste liggandes och har detta tillsalu?
När jag ändå skriver kan jag också efterlysa storsegel, fock, och ett sittbrunnskapell.
Tacksam för tips.
PS: Då motorproblemet kom i sommars har vi nu lärt oss att segla in i hamn ett antal gånger. Mycket spännande och roligt när man lyckas med klockrena tilläggningar
 _________________ 2 goda vänner som köpt sig en helt underbar vega. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
v1959
Bostadsort: Täby
|
Skrivet: 25 Mar 2012 18:11 Rubrik: |
|
|
5hk. anses nog lite för litet för en vega, uppåt tio ska det nog vara, annars kan du kanske välja en tvåtaktare de är lättare, men sedan ska man besvara debatten om miljön. Men det blir inte många gångtimmar per år om man har en utbordare. _________________ Jan Skoog
V 1959 |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|