| Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
Fredrik.L
Bostadsort: Stockholm
|
Skrivet: 07 Aug 2012 20:12 Rubrik: Byta den stora simmeringen med båten i vattnet |
|
|
Hej.
I vintras renoverade jag hela reverseringen pga läckande olja/vatten ur den, så byttes då bl.a. den stora simmeringen mot motorn.
Dock har reverseringen börjat läcka olja igen under senare delen av säsongen, se bild.
Så jag antar att det är den stora simmeringen som kommit ur position, eller skadats på nåt sätt.
Så min fråga är: hur svårt är det att fixa detta med båten i vattnet? Har sökt i forumet och sett lite tvetydiga svar. (Vill helst inte vänta till nästa säsong för att fixa detta...)
Och är det möjligt att korrigera en felsittande simmering, eller är det bara att byta ut den ?
Vad jag förstått så är det ingen fara med oljeläckaget, så länge man ser till att oljenivån i motorn är bra. Stämmer det? |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Fredrik.L
|
Skrivet: 07 Sep 2012 20:00 Rubrik: |
|
|
Ovanligt tyst för att att vara det här forumet.
Är det verkligen ingen som kan svara/har nån idé på mina frågor?
/F |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Pagal
Bostadsort: Haninge
|
Skrivet: 07 Sep 2012 21:57 Rubrik: |
|
|
Det går att byta den stora simmerringen på motorn med båten i sjön, men jag skulle nog vänta tills den har kommit upp.
När man skruvat loss reverseringshuset från motorn, måste man backa det bakåt, så att man kommer åt bultarna som håller axelkopplingen från motorn, annars kan man inte motera simmerringen. Då kuggar troligen manöverhylsan ur från kugghjulet ovanför, som manövreras av manöverspaken och det blir svårt att få kuggarna i rätt läge vid återmontering.
Man måste efter återmontering se till att propellern står i neutralläge samtidigt som manäverspaken står i neutralläge. Gör den inte det måste man montera ut axeln med kugghjulet, ställa propellern och manöverspaken i neutralläge och skjuta in axeln med kugghjulet och därefter justera kammen för gaspådraget.
För att kontrollera propellerns neutralläge finns två alternativ, antingen dyka i eller märka dragröret före demontering exvis 1 cm utanför revererseringshuset när manöverspaken står i neutralläge.
Det här låter väl enkelt????
Pelle Wasberg V3055 _________________ PW |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Fredrik.L
|
Skrivet: 07 Sep 2012 22:06 Rubrik: |
|
|
Jo, känns som du har rätt i att det är enklare att göra på land.
Men då tolkar jag det som att det inte är nån fara att köra vidare med läckaget? |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|