| Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
krusse
Bostadsort: Värmdö
|
Skrivet: 14 Maj 2013 20:31 Rubrik: Vattenläckage genom loggvire |
|
|
I samband med sjösättningen observerade jag ett vattenläckage i kölsvinet som visade sig komma från wiren till loggen. Loggens givare verkar vara en ganska gammal tingest i form av en utdragen propellerskruv på kölens utsida. I kölsvinet finns en wire ansluten med en yttre "slang" fastsatt med en slangklämma på ett tunt gängat rör som går genom skrovet o ansluter till givaren.
Eftersom "slangen var lös" läckte vatten in vilket jag löste genom att dra åt slangklämman men jag misstänker att jag åtgärdat ett symptom inte grundorsaken eller hur? Jag antar att loggen skall täta mot att vatten kommer in över huvudtaget i loggen.
Någon som på basen av denna knapphändiga beskrivning känner igen konstruktionen och kan berätta hur givaren är konstruerad samt och det finns något sätt att fixa problemen utan upptagning (man måste vara optimist eller hur?)
Börje Kronström
Vega 547 _________________ Nybliven Vegaägare |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Pagal
Bostadsort: Haninge
|
Skrivet: 14 Maj 2013 21:37 Rubrik: |
|
|
Hej,
Jag har också en gammal Sumlogg i min Vega och vattnet går upp till vattenlinjen i slangen. Vajern som går in genom loggpropellern går ju att dra ur vid byte och där är det inte tätt.
Pelle Wasberg V3055 _________________ PW |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
krusse
Bostadsort: Värmdö
|
Skrivet: 15 Maj 2013 18:38 Rubrik: |
|
|
Hej!
Tack för snabbt svar! Då skall jag se till att få utbytt slangklämman till om möjligt två nya så att jag kan vara säker att det förblir tätt.
Hälsningar
Börje _________________ Nybliven Vegaägare |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|