Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
Författare |
Meddelande |
Bimme
Blev medlem: 10 Maj 2011 Inlägg: 24
Bostadsort: Malmö
|
Skrivet: 30 Jul 2014 15:35 Rubrik: Klickande startrelä |
|
|
Hej,
När jag vrider på startnyckeln så klickar det repetitivt ifrån ett relä, men startmotorn rör sig inte alls. Det är en MD6 (A?)
Om jag har förstått det rätt så ar det samma burk som är start relä, laddningsrelä och laddningsregulator. (kallas laddninsregulator).
Se http://www.albinmotor.com/AlbinMotor/pdf/kopplingsschema/kopplingsschema_bosch.pdf
Vad kan det vara som orsakar att reläet står till och från på detta sett?
Jag har tidigare haft ett liknade problem, då hjälpte det att byta batteri, men inte den här gången...
Jag har provat 2 olika batterier och med inkopplad laddare, hela tiden med samma resultat. Jag kan ine heller se något spänningsfall att tala om på batteriet i samband med startförsök.
Uppe vid laddningsregulatorn har jag över 12.5V så jag verkar inte ha något större spänningsfall på vägen dit heller.
Var är det troligast fel? Batteri, Laddningsrelä eller dynator/startmotor?
Vad ska jag förvänta mig för spänningar på de olika kablarna till laddningsregulatorn? _________________ / Joakim
Vega # 1576 |
|
Till överst på sidan |
|
|
Bimme
Blev medlem: 10 Maj 2011 Inlägg: 24
Bostadsort: Malmö
|
Skrivet: 30 Jul 2014 16:41 Rubrik: |
|
|
Uppdatering:
Jag får ett rejält spänningsfall på ingången (B+/30) utav startreläet i samband med att jag vrider på nyckeln. Den går från 12.5V till 2.6V.
Utgången som går till startmotorn visar i princip 0V hela tiden, men jag har en långsam voltmeter. (Fortfarande inget större spänningsfall på batteriet).
Om jag sluter reläet manuellt (med huvudströmmen avstängd) så är det bara något enskaka ohm mellan ingång och utgång.
Om reläet inte är slutet så verkar jord och utgång vara kortslutna (är det normalt?).
Just nu misstänker jag mest startmotorn, tänkte plocka bort den för undersökning, men som vanligt är det nästan omöjligt att komma åt bultarna _________________ / Joakim
Vega # 1576 |
|
Till överst på sidan |
|
|
Bimme
Blev medlem: 10 Maj 2011 Inlägg: 24
Bostadsort: Malmö
|
Skrivet: 31 Jul 2014 16:52 Rubrik: |
|
|
Uppdatering2:
Ett enkelt test var att koppla en startkabel direkt från batteriet till startmotorn, då startade både startmotor och motor!
(Koppla in batteriet först för att undvika gnistor).
Kapade bort en del utav ledaren närmast batteriet och rengjorde kopparen, efter det så fungerar allt igen.
Kabeln var fortfarande ganska svart/skitig så frågan är om det kan löna sig att byta ut hela kabeln. Nu när startmotorn snurrar så mäter jag 10.6V (istället for 2.6V) på ingången till startreläet. Är det ett normalt värde?
Är det någon som kan tänka sig att göra motsvarande mätning så att vi kan jämföra, jag vill ju ha så bra koppling som möjligt för att undvika problemet igen.
Från och med nu ska jag alltid ha med mig ett par startkablar i båten, ifall det skulle hända igen.
Jag hoppas att någon får hjälp utav detta ifall ni har liknade problem, vill passa på att uppmana alla att skriva om problem i forumet även ifall ni har löst det själva _________________ / Joakim
Vega # 1576 |
|
Till överst på sidan |
|
|
|