Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   Skapa användarnamnSkapa användarnamn 
 ProfilProfil      Logga inLogga in 

Klickande startrelä

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Tekniska problem
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
Bimme

Bostadsort: Malmö

InläggSkrivet: 30 Jul 2014 15:35    Rubrik: Klickande startrelä Svara med citat

Hej,

När jag vrider på startnyckeln så klickar det repetitivt ifrån ett relä, men startmotorn rör sig inte alls. Det är en MD6 (A?)

Om jag har förstått det rätt så ar det samma burk som är start relä, laddningsrelä och laddningsregulator. (kallas laddninsregulator).
Se http://www.albinmotor.com/AlbinMotor/pdf/kopplingsschema/kopplingsschema_bosch.pdf

Vad kan det vara som orsakar att reläet står till och från på detta sett?

Jag har tidigare haft ett liknade problem, då hjälpte det att byta batteri, men inte den här gången...
Jag har provat 2 olika batterier och med inkopplad laddare, hela tiden med samma resultat. Jag kan ine heller se något spänningsfall att tala om på batteriet i samband med startförsök.
Uppe vid laddningsregulatorn har jag över 12.5V så jag verkar inte ha något större spänningsfall på vägen dit heller.

Var är det troligast fel? Batteri, Laddningsrelä eller dynator/startmotor?
Vad ska jag förvänta mig för spänningar på de olika kablarna till laddningsregulatorn?

Vega # 1576
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Bimme

InläggSkrivet: 30 Jul 2014 16:41    Rubrik: Svara med citat

Uppdatering:

Jag får ett rejält spänningsfall på ingången (B+/30) utav startreläet i samband med att jag vrider på nyckeln. Den går från 12.5V till 2.6V.
Utgången som går till startmotorn visar i princip 0V hela tiden, men jag har en långsam voltmeter. (Fortfarande inget större spänningsfall på batteriet).

Om jag sluter reläet manuellt (med huvudströmmen avstängd) så är det bara något enskaka ohm mellan ingång och utgång.
Om reläet inte är slutet så verkar jord och utgång vara kortslutna (är det normalt?).

Just nu misstänker jag mest startmotorn, tänkte plocka bort den för undersökning, men som vanligt är det nästan omöjligt att komma åt bultarna Sad

Vega # 1576
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Bimme

InläggSkrivet: 31 Jul 2014 16:52    Rubrik: Svara med citat

Uppdatering2:

Ett enkelt test var att koppla en startkabel direkt från batteriet till startmotorn, då startade både startmotor och motor!
(Koppla in batteriet först för att undvika gnistor).

Kapade bort en del utav ledaren närmast batteriet och rengjorde kopparen, efter det så fungerar allt igen.
Kabeln var fortfarande ganska svart/skitig så frågan är om det kan löna sig att byta ut hela kabeln. Nu när startmotorn snurrar så mäter jag 10.6V (istället for 2.6V) på ingången till startreläet. Är det ett normalt värde?
Är det någon som kan tänka sig att göra motsvarande mätning så att vi kan jämföra, jag vill ju ha så bra koppling som möjligt för att undvika problemet igen.

Från och med nu ska jag alltid ha med mig ett par startkablar i båten, ifall det skulle hända igen.

Jag hoppas att någon får hjälp utav detta ifall ni har liknade problem, vill passa på att uppmana alla att skriva om problem i forumet även ifall ni har löst det själva Smile

Vega # 1576
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Tekniska problem Alla tider är GMT + 1 timme (svensk vintertid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet