Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
Författare |
Meddelande |
rolle
Blev medlem: 19 Juli 2010 Inlägg: 1
Bostadsort: Aplared
|
Skrivet: 17 Aug 2010 12:13 Rubrik: Bensin eller disel |
|
|
Min O22:a är 40 år i år. Jag måste kanske tänka på att den en gång inte går längre. Alla nyare båtar har ju diselmotor idag. Min fråga är: är en disel bättre? I så fall varför? Jag kan tänka mig att brandrisken är större med bensin men finns det någon statistik på att det verkligen är så? Är det någon som känner till någon brand överhuvudtaget i Vega som kan hänskjutas till bensin?
Frågan är altså: varför en disel? |
|
Till överst på sidan |
|
|
v1959
Blev medlem: 01 September 2005 Inlägg: 130
Bostadsort: Täby
|
Skrivet: 01 Sep 2010 18:20 Rubrik: |
|
|
En stor fördel är bränsleförbrukningen, en diesel drar inte mer än ca. 1L /tim, det är betydligt mindre än en bensinmotor. Alltså mycket billigare, men en diesel kostar mer i inköp. Jag vet inte om det ens finns någon bensinmotor som kan passa i en Vega. _________________ Jan Skoog
V 1959 |
|
Till överst på sidan |
|
|
iV2
Blev medlem: 05 September 2005 Inlägg: 84
Bostadsort: Vaxholm
|
Skrivet: 02 Sep 2010 13:03 Rubrik: |
|
|
Ett alternativ är en helrenoverad O22:a. Hör med firman Motorreparationer, annonsör i Vegabladet, som finns bland länkar. Tel 0550 19235
En helrenoverad Albin O21 eller O22 är ca 10.000 billigare än en ny liten diesel. Den sistnämnda kräver dock en del annat nytt som: tank, avgasrör, propeller, reglage, filter mm, som ökar kostnaden med 20-25 tusen, om man installerar själv. Ta också med konditionen på övriga grejer kring O22:an, reversering, propeller etc i jämförelsen. Kanske behöver O22:an inte helrenovering?
Jag kommer inte ihåg att jag hört någon Vegabrand pga bensin under mina 38 år med Vega (varav 35 med Albin O21) Minns dock en skröna om nån som "smällde av" båten när han satte på motorrumsfläkten pga gnistbildning i denna. En skröna som sagt, fläktarna skall vara explosionsäkra.
Men visst måste man vara noga med bensinledningar, fläktning och daglig torkning under förgasarn. Ett bra luktsinne kändes också viktigt. _________________ Ingemar |
|
Till överst på sidan |
|
|
Seglaren
Blev medlem: 31 Juli 2006 Inlägg: 66
Bostadsort: Eskilstuna
|
Skrivet: 03 Sep 2010 15:18 Rubrik: |
|
|
Var det inte en Vega som började brinna i somras under färd. Har för mig jag såg det på någon tidningssajt, kan det har varit på västkusten, nån som vet mer?
Har för mig att det var "motobrand" som startade det och att man övergav båten. _________________ Vegan är såld men finns kvar på nätet: www.sailfast.se/vega
Efter Vegan blev det en Turkyssare: www.sailfast.se/tur80 som vi sålde...
Därefter blev det en Turkryssare igen: http://forumbilder.se/images/b79201190213P9957.jpg |
|
Till överst på sidan |
|
|
iV2
Blev medlem: 05 September 2005 Inlägg: 84
Bostadsort: Vaxholm
|
Skrivet: 04 Sep 2010 07:56 Rubrik: |
|
|
Jodå, jag Googlade på "segelbåt brann Vega" och hittade denna
http://gt.expressen.se/nyheter/1.2064746/har-flyr-familjen-lagorna.
Visst känns det skönt att ha diesel även om hemska olyckor har inträffat även med detta bränsle, t ex Dieselbränsle droppade på hett avgasrör medförde KRAFTIG explosion. Man måste vara noggrann med allt brännbart! _________________ Ingemar |
|
Till överst på sidan |
|
|
v1959
Blev medlem: 01 September 2005 Inlägg: 130
Bostadsort: Täby
|
Skrivet: 04 Sep 2010 08:42 Rubrik: |
|
|
Jag har hört något om att det nya dieselbränslet har lika låg tändtemp. som bensin, därför lika brandfarligt. _________________ Jan Skoog
V 1959 |
|
Till överst på sidan |
|
|
|