| Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
Ben
Bostadsort: Västerås
|
Skrivet: 03 Okt 2005 12:28 Rubrik: Obetydligt slitage under denna lågsäsong! |
|
|
Eftersom jag knappt har kört båten i sommar, max 20 timmar med motorn. Behöver jag då verkligen byta olja och oljefilter? Kan dom inte sitta kvar över vintern till nästa säsong? Någon som vet vad som är lagom? Att alltid byta är ju iof säkrast, men om slitaget har vart obetydligt så är det ju mest en merkostnad!
Vad säger ni? |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
alander
Bostadsort: västerhavet
|
Skrivet: 04 Okt 2005 13:03 Rubrik: |
|
|
Intressant spörsmål. Det beror helt och hållet på dig själv. Även om du inte byter så finns motorn säkert kvar till våren och du kommer troligen inte märka någon försämring den här våren. Det talar för att låta bli. Å andra sidan brukar Penta rekommendera 50 timmars gångtid mellan olja/filterbyte och du har alltså nästan kört hälften. Även om Penta gärna säljer både olja och filter för dyra pengar så kan serviceintervallet inte vara helt taget ur luften. Färsk olja innehåller väsentligt mindre fukt och partiklar som på sikt påverkar motorn negativt. Det talar för att byta.
Hur du gör är allstå upp till dig själv, din inställning till båt och pengar. Jag hade bytt.l _________________ /Jakob Alander
tidigare Mari 2670, 14.000 M
nuvarande Victoria 3196 |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|