| Visa föregćende ämne :: Visa nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
Eva
|
Skrivet: 18 Mar 2006 17:25 Rubrik: Reva frÄn sittbrunnen? |
|
|
Hej,
jag har en Vega med rullbom. Nu vill jag kunna reva storseglet frÄn sittbrunnen och skulle gÀrna vilja ha tips om hur man kan fixa detta. NÄgon som har förslag?
mvh
Eva |
|
| Till överst pć sidan |
|
 |
alander
Bostadsort: vÀsterhavet
|
Skrivet: 19 Mar 2006 12:20 Rubrik: |
|
|
Hej Eva
Eftersom du skriver att du har rullbom sÄ förmodar jag att du har rullrev och inte bindrev i storen, Àr det riktigt? I sÄ fall Àr det svÄrt/omöjligt att reva frÄn sittbrunnen eftersom du mÄste ta ut travarna ur likrÀnnan i masten allt eftersom du rullar upp seglet kring bomen, det Àr inte lÀtt att dra ner rullmekanismen till sittbrunnen heller. Har du bindrev Àr det inga problem att dra ner tamparna till sittbrunnen, men dÄ mÄste du ha storfallet draget dit ocksÄ. Personligen Àr jag inte förtjust i att dra ner det som sitter pÄ masten till sittbrunnen över huvud taget, men det Àr en annan frÄga. _________________ /Jakob Alander
tidigare Mari 2670, 14.000 M
nuvarande Victoria 3196 |
|
| Till överst pć sidan |
|
 |
Eva
|
Skrivet: 19 Mar 2006 16:55 Rubrik: |
|
|
Hej,
jag vet faktiskt inte vad som Àr skillnaden mellan rullrev och bindrev, men för att reva storen mÄste jag rulla upp seglet pÄ bommen, och ja, travarna mÄste bort frÄn rÀnnan för att seglet ska kunna rullas upp.
Det nuvarande systemet kÀnns opraktiskt. Det Àr en omstÀndlig procedur och det krÀvs att man Àr uppe pÄ dÀck och jobbar ett tag. Men jag tror att mÄnga Vegor hade den hÀr bommen frÄn början, och det var dÀrför jag undrade om nÄgon hÀr hade tips pÄ hur man kan fÄ en lösning dÀr man revar frÄn sittbrunnen. KrÀvs det till exempel ett byte av bom? Eller kan man sy om storseglet sÄ att man kan binda fast seglet kring bommen och sedan ordna nÄgon lösning för att reva frÄn brunnen?
mvh
Eva |
|
| Till överst pć sidan |
|
 |
alander
|
Skrivet: 19 Mar 2006 22:26 Rubrik: |
|
|
Jaha, dÄ förstÄr jag din frÄga. Rullbom var standard pÄ Vegorna och ansÄgs vara vÀldigt bra en gÄng i tiden. Idag vet man att principen Àr förkastlig eftersom det inte Àr möjligt att strÀcka akterliket. IstÀllet binder man ner halshorn och skothorn med tamp till bommen. NÄvÀl, du kan alltid be din segelmakare sy in öljetter och förstÀrkningar för bindrev i ditt gamla storsegel. Storsegel som inte Àr sydda för bindrev borde dock falla för Äldersstrecket vid det hÀr laget, men tala med din segelmakare om priser för nytt respektive modifierat segel. I vilket fall som helst ska du ha bindrev. Du kan behÄlla bommen men du behöver skruva dit lite beslag bÄde i framkant och bakkant. SÄdana hÀr skruvar du fast i bakkant för att kunna dra ner/ut skothornet. Seldén sÀljer vÀldigt fina bommar dÀr block och grejer Àr integrerat och jag seglar med sÄdan nu och Àr mycket nöjd. TyvÀrr Àr prislappen nog ganska salt... Om du vÀljer att montera beslag pÄ din gamla bom mÄste du ha en vinsch tillgÀnglig för att spÀnna linorna, men du har ju en vinsch till storfallet bredvid. VÀljer du Seldéns dyra bom behöver du inga vinschar och behöver bara dra i en tamp, lika bra som dyrt. Jag skissar gÀrna lite pÄ ett papper pÄ hur ett revsystem ser ut, men om du har en segelmakare i nÀrheten sÄ Äk in och prata med honom, de brukar ha smÄ demonstrationsriggar för att visa hur beslag och lösningar fungerar.
Jag tar mig Äter igen friheten att propagera lite för att vÀnja sig vid att arbeta pÄ dÀck oavsett vÀder. Förr eller senare mÄste man ge sig upp pÄ dÀck för att fixa nÄgot som krÄnglar, Àr man dÄ ovan blir det lÀtt farligt men Àr man van att vistas dÀr Àr det inte otÀckt gÄ upp nÀr det blÄser. För att fritt citera Bjelke & Shapiro pÄ Northern Light: varje meter per sekund man Àr van vid betyder en mindre att oroa sig för. Har du bindrev kan du sköta hela revningen tryggt sittande med ett ben pÄ var sida om masten och du har bÄda hÀnderna fria utan minsta risk att ramla överbord. Större bÄtar har ofta vinscharna högre upp vilket gör att man mÄste stÄ upp och utföra manövern vilket Àr mycket besvÀrligare. _________________ /Jakob Alander
|
| Till överst pć sidan |
|
 |
Eva
|
Skrivet: 20 Mar 2006 20:33 Rubrik: |
|
|
Hej igen,
och tack sÄ mycket för svaret!
Seldénbommen lÄter bra. Jag ska titta pÄ den. Och kanske Àven ett nytt storsegel.
Och - jag trivs ocksÄ med att jobba pÄ dÀck, men jag vill att det ska gÄ snabbt och lÀtt att reva och det ska kÀnnas tryggt Àven nÀr det blÄser. Men kan jag sitta vid mastfoten sÄ Àr det mycket bÀttre Àn det var i somras vid de fÄ tillfÀllen dÄ jag försökte mig pÄ att reva storen pÄ min nyinköpta Vega
mvh
Eva |
|
| Till överst pć sidan |
|
 |
alander
|
Skrivet: 25 Mar 2006 19:58 Rubrik: |
|
|
Seldenbommen kostar ca 10.500 kr.... _________________ /Jakob Alander
|
| Till överst pć sidan |
|
 |
Eva
|
Skrivet: 27 Mar 2006 12:01 Rubrik: |
|
|
Dyrt, men möjligen vĂ€rt det... Ăr just pĂ„ gĂ„ng och letar Ă„terförsĂ€ljare i StockholmsomrĂ„det. GĂ€rna nĂ„gon som kan fixa seglet ocksĂ„. Tips?
Eva |
|
| Till överst pć sidan |
|
 |
Saskia
Bostadsort: Stockholm
|
Skrivet: 27 Mar 2006 19:50 Rubrik: |
|
|
Hej, det finns mycket billigare singellinebommar.
Kolla www.benns.se
H
Torben |
|
| Till överst pć sidan |
|
 |
Eva
|
Skrivet: 29 Mar 2006 21:02 Rubrik: |
|
|
Ja, jag hittade dem ocksÄ, och de rear dessutom just nu. NÄgon som har nÄgon Äsikt om ev skillnader mellan Seldén, Benns och ev andra singelrevbommar?
Eva |
|
| Till överst pć sidan |
|
 |
|