Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   Skapa användarnamnSkapa användarnamn 
 ProfilProfil      Logga inLogga in 

Montering av logg/lod

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Tekniska problem
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
Misteln

Bostadsort: Lund

InläggSkrivet: 15 Feb 2006 18:58    Rubrik: Montering av logg/lod Svara med citat

Avser montera Silva Star Sea Data logg + ekolodspaket i min Vega. Tacksam för erfarenheter av monteringplatser för givarna. Har tänkt mig inombordsmontage av lodgivaren. Någon som kan ge tips? Kan man sätta logg-givaren midskepps eller är plasten för tjock där?
Visa användarens profil Skicka e-post
mabo

Bostadsort: Järfälla

InläggSkrivet: 21 Feb 2006 19:37    Rubrik: montering av logg/lod Svara med citat

Tänkte beskriva här hur jag gjort.
Jag hade förut en sumlog elektronisk logg och ett silva ekolod. Bägge givarna monterade jag på babords sida under golvet i garderoben, precis framför skottet. De satt på "rad" med ungefär 10 cm lucka så nära den längsgående väggen som möjligt. Loggen satt förut, lodet hade jag monterat inombords. De nackdelar jag fann med detta var att lodet hade ibland lite svårt att visa rätt när botten består av lera ( större djup än 20m). Med stenbotten var inga problem med att mäta 100 m djup. Vid mycket "lut" på båten kommer ibland loggen i luften.
Nu har jag Silva NX2 men med samma placering av givarna. Dock har jag monterat lodet "utombords". Det blir säkrare mätningar på detta sätt. Har även kastat om ordningen, lodet sitter först. (mot stäven).
Staffan, V 2315

InläggSkrivet: 22 Feb 2006 02:09    Rubrik: Logg- och lodgivarna Svara med citat

Jag har monterat givarna i stuvutrymmet mellan kojerna i förpiken. Lodgivaren inombords i ett lodrätt plaströr som jag snedsågat och epoxylimmat till vänster om "diket" där slangarna från färskvattentanken ligger. Lodgivaren hänger i ett lock. Jag har hällt glyserin (apoteket) så att det täcker givarhuvudet. (Det gär säkert också bra med glykolblandat vatten). Loggivaren sitter genombordsmonterad till höger om slangarna.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Misteln

InläggSkrivet: 22 Feb 2006 21:03    Rubrik: Svara med citat

Tack Bosse, NostraVega och Staffan, V 2315 för era erfarenheter. En fråga till bara: fungerar det bra? Ja, Bosse, du har ju svarat vad gäller lodet.
mabo

Bostadsort: Järfälla

InläggSkrivet: 23 Feb 2006 22:33    Rubrik: Svara med citat

Hej igen Dan,

Ja, jag kan svara igen, det fungerar bra förutom de "egenheter" jag nämde. Störst problem tycker jag lodet var med inombordsmontering som kunde ibland även på ganska små djup visa bara streck på displayen. Det beror ju också på vilken effekt det är på givaren. men det kommer man runt med genombordsmontering. Man får ju inte dämpningen av skrovet. Det känns ju lite obehagligt att borra ett hål till men jag valde det för att få säkrare djupbestämning. Ökar man effekten på transducern så ökar ju också strömförbrukningen. Så allt är som vanligt en kompromiss mellan olika faktorer.
Lycka till med installationen och berätta gärna dina egna erfarenheter när det är klart. Det börjar ju bli dags nu att fixa till projekten inför sjösättning.
Staffan, V 2315

InläggSkrivet: 24 Feb 2006 05:01    Rubrik: Logg- och lodgivarna Svara med citat

Ja, det funkar utmärkt. Kom bara ihåg, om du inombordsmonterar ekolodet, att du slipar rent och får bort topcoaten så att du får bra fäste för epoxylimmet och så att det inte finns några innestängda luftblåsor i botten på röret mot skrovet. Instrumenten sitter på styrbordssidan i sittbrunnen. För att dölja kabeldragningen limmade jag fyra 15x10 mm lister runt skottet mot sittbrunnen ( på båda sidor om nedgången) och kontaktlimmade bitar av 10 mm liggunderlag mellan listerna.Utanpå allt skruvade jag sedan (i listerna) på en 4 mm mahognyskiva. Om instrumenten bygger mer så får man göra någon form av kåpa över den del som sticker in i salongen. Kablarna kan man i alla fall dölja under mahognyplyfan. För att få en snyggare avslutning vid dörröppningen skruvade jag dit ett par extra "dörrfoder" på vardera sidan av nedgången. Samtidigt får man den delen av ruffen isolerad. Det här lät kanske lite rörigt men jag hoppas du förstår vad jag menar. Jo, en sak till: signalledningarna mellan instrument och givare är förmodligen någon meter längre än vad som behövs. Jag sträckte dom så att slacken hamnade i förpiken och kransade upp överskottet och fäste kringlan med buntband och tesatejp så att den var ur vägen. Jag tror inte att du skall korta ledningarna om inte monteringsanvisningen tillåter det. Instrumentet, speciellt lodet, räknar kanske med en viss impedans i ledningen. Loggen får man i alla fall kalibrera innan den visar rätt.Lycka till / Staffan, V 2315
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Misteln

InläggSkrivet: 26 Feb 2006 09:29    Rubrik: Svara med citat

Tack igen Bosse, NostraVega och Staffan, V 2315. Jag känner mig verkligen inspirerad att montera min nya logg/lod efter era utförliga synpunkter! Förmodar att loggen har fungerat bra för er, eftersom ni mest skriver om lodet. Åter: STORT TACK!
Dan i Vega 2034, Misteln
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Tekniska problem Alla tider är GMT + 1 timme (svensk vintertid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet