| Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
Martin
Bostadsort: Stockholm
|
Skrivet: 21 Jun 2006 09:26 Rubrik: Motorfäste på akterspegeln, förstärkning? |
|
|
Är det någon som har erfarenhet av var man bäst placerar motorfäste för utombordare på Vegan. Jag har badstegen mitt på aktern och tänkte mig placera motorfästet på styrbordsidan. Men mer exakt på akterspegeln bör fästet sitta? Har köpt ett höj och sänkbart fäste.
Dessutom måste man väl förstärka akterspegeln
/Martin |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
CaptainVega
|
Skrivet: 25 Jun 2006 23:06 Rubrik: |
|
|
Jag har en x-tra utombordare på akterspegeln. Jag har också badstegen mitt på akterspegeln, vilket ledde till att jag placerade utombordarfästet till höger om badstegen. Fungerar mkt bra!
För att förstärka akterspegeln köpte jag en bit marinplywood (12mm) som jag satte på insidan av akterspegeln. Bultarna (6st) för utombordarfästet går även igenom plywoodskivan.
ps. Det gäller att vara smal för att komma ned i sittbrunsfacken för att dra åt muttrarna. ds.
Mvh
Captain Kongo _________________ Navigare necesse est, vivere non est necesse.
http://www.sailingladyann.se |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Martin
|
Skrivet: 26 Jun 2006 18:04 Rubrik: |
|
|
Tack för tipsen. Jag har idag ägnat cirka 8 timmar åt att sätta fast motorfästet och det var sannerligen inte enkelt. Jag satte fästet på styrbordssidan trots att det var problem att dra åt bultarna bakom avgasröret som är fäst på insidan av akterspegeln. Men jag kontrollerade med samtliga utombordare på båtklubben och samtliga hade gashandtaget på babordsidan. Hade jag satt motorfästet på babord hade gashandtaget hamnat på utsidan av båten. Experten på båtaffären skrattade när jag att jag kanske måste förstärka akterspegeln. Vega har så överdimensionerad plast att det inte behövs, sa han. Så jag tänkte prova och se hur det går.
/Martin
PS. Jag var inte tillräckligt smal för att komma ned genom luckan, så det var bara att böja armen i sju led och skruva, superlätt  |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|