Vanliga frćgorVanliga frćgor   SökSök   Skapa användarnamnSkapa användarnamn 
 ProfilProfil      Logga inLogga in 

VHF-sladd genom masten?

Skapa nytt ämne   Svara pć ämnet    Forumindex -> Tekniska problem
Visa föregćende ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
Syrenate

InläggSkrivet: 24 Maj 2006 06:21    Rubrik: VHF-sladd genom masten? Svara med citat

Jag har lÀst en del inlÀgg om hur man trÀr en VHF-sladd genom masten frÄn toppen till foten. Tydligen bör man föra upp ett elrör i masten. Vad jag inte förstÄr Àr hur jag ska fÄ in sladden i röret. VÀl i röret borde det gÄ att mata sladden igenom, eller hur gör man?

Mvh
Mattias, Vega 2995
Till överst pć sidan
Visa användarens profil Skicka e-post
mabo

Bostadsort: JÀrfÀlla

InläggSkrivet: 24 Maj 2006 22:13    Rubrik: VHF- sladd genom masten Svara med citat

Hej ,

TÀnkte kommentera lite runt din frÄga. För det första, har du masten pÄ? Jag har förstÄtt att det pÄ vissa Vegor Àr hÄl under masten (in i slaongen). DÄ kan man ju göra detta nÀr masten Àr pÄ. Det enklaste Àr förstÄs att göra detta nÀr masten Àr av. Det Àr alltid bra att ha ett elrör att dra kabeln i, har man vÀl fÄtt i el-röret bör det inte vara nÄgot problem att dra i VHF kabeln.

Det Àr viktigt att förankra röret pÄ nÄgot sÀtt mot masten, detta Àr svÄrt för att inte sÀga omöjligt. Om man inte gör detta kommer röret att slÄ mot masten vilket stör mycket pÄ natten. Minsta rörelse av bÄten kommer att röra pÄ röret som i sin tur slÄr mot masten.

SÄ hÀr har jag jort: Jag har inget rör för kabeln. Jag förde in kabeln frÄn nederÀnden av masten med hjÀlp av en trÀlist. PÄ jÀmna avstÄnd pÄ kabeln har jag trÀtt pÄ skumgummibitar. Dessa gör det ljudlöst nÀr bÄten rör sig. Förankra kabeln i överÀnden pÄ masten, dÀr kommer man Ät lÀtt nÀr man lossar pÄ pÄ plattan överst pÄ masten. Sedan hÀnger kabeln fritt i masten med skumgummibitarna som distans. Andra kablar kan buntas ihop tillsamman med VHF kabeln och ocksÄ trÀs genom skumgummit. Se bara till att förankra hela paketet i toppen. SÄ hÀr har jag haft det i 10 Är, alla kablar Àr fortfarande hela.

Det finns lÄgförlustkabel med samma diameter som RG58. AnvÀnder man RG 213 (som Àr drygt 1cm tjock) blir det för tungt att lÄta den hÀnga sjÀlv i masten. VHF antennen skall definitivt sitta i mast toppen, gör inte avkall pÄ detta.
Staffan, V 2315

InläggSkrivet: 24 Maj 2006 22:35    Rubrik: Svara med citat

SÄ hÀr gjorde jag. Jag har antennkabel RG 213,(den grova) i masten och RG 58 under dÀck. Jag borrade hÄl för kabeln ett par dm frÄn toppen och filade det lite avlÄngt sÄ att böjen i maströret inte skulle bli för tvÀr och sÄ att kabeln lÀtt kunde matas genom hÄlet. Sedan matar man ner kabeln. NÀr den kommer till spridarna finns det en del hinder som man fÄr lirka sig förbi genom att vrida kabeln lite hit och dit. NÀr man fÄtt ut kabeln vid mastfoten kapar man den ca 30cm utanför masten. För att kabeln inte skall slamra inne i masten trÀdde jag pÄ ett elektrikerrör. Allt eftersom jag sköt pÄ röret, klickade jag pÄ Sika med jÀmna mellanrum pÄ rörets ovansida. nÀr röret var helt inskjutet, vred jag det 180 grader sÄ att Sikan kom nerÄt mot maströret och vred röret lite fram och tillbaka sÄ att Sikan skulle kleta fast ordentligt. I det lÀget fick det hÀrda under sin egen tyngd. (Om man misstÀnker att insidan av ngn anledning Àr dammig fÄr man spola rent och lÄta det torka) Ett alternativ om det skulle djÀvlas med att trÀ antennkabeln genom masten Àr att fÀsta kabeln i en dragfjÀder som man först trÀr uppifrÄn genom masten och sedan drar ner antennkabeln med. En del gör sÄ, att de först trÀr dragfjÀdern uppifrÄn genom masten och fÀster antennkabeln nertill. DÄ kan man i stÀllet för elektrikerrör fÀsta hÄrt Ätdragna buntband med jÀmna mellanrum pÄ kabeln och lÄta sÄ mycket av buntbandsflÀrpen sitta kvar sÄ att antennkabeln liknar en gles flaskborste. Det gör att kabeln hÄller sig mitt i masten och inte slamrar nÀr bÄten guppar. Det finns sÀkert flera andra och kanske smartare sÀtt att lösa problemet. Uppe i masttoppen har jag klamrat kabeln sÄ att den gÄr i en böj sÄ att regnvatten droppar av innan den gÄr in i masten. Dessutom har jag tÀtat ingÄngen med Sika. Det hÀr blev en lÄng litania men du kanske fick nÄgra anvÀndbara tips.
Till överst pć sidan
Visa användarens profil
CaptainVega

Bostadsort: Stockholm

InläggSkrivet: 24 Maj 2006 22:48    Rubrik: Svara med citat

NÀr jag drog VHFkabel genom masten anvÀnde jag mig av tre stycken elektrikerrör som jag satte ihop. Igenom dessa trÀdde jag vanlig flagglina och tejpade fast den ena Àndan i toppen av röret. Sedan matade jag in elröret genom masten. I toppen av masten hade jag borrat ett litet hÄl. NÀr jag sÄg flagglinan genom hÄlet pillade jag ut fagglinan genom hÄlet och drog dÀrefter ut elröret ur masten. Efter detta tejpade jag fast flagglinan i VHFkablen vid mastfoten och började sedan dra i flagglinan i masttoppen. Med jÀmna mellanrum fÀste jag tre buntband runt kabeln i olika riktningar för att slippa skrammel frÄn kabeln.

Lycka till! / Captain Kongo
Visa användarens profil Skicka e-post Besök användarens hemsida
v1959

Bostadsort: TĂ€by

InläggSkrivet: 26 Maj 2006 18:34    Rubrik: Svara med citat

Hoppa över elröret, sÀtt vanliga buntband varje halvmeter sÄ slipper ni slammer och oljud frÄn kablar
Visa användarens profil Skicka e-post
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt ämne   Svara pć ämnet    Forumindex -> Tekniska problem Alla tider är GMT + 1 timme (svensk vintertid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan svara pć inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet