Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   Skapa användarnamnSkapa användarnamn 
 ProfilProfil      Logga inLogga in 

Ähum...! Skotet i propellern....

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Tekniska problem
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
Seglaren

Bostadsort: Eskilstuna

InläggSkrivet: 14 Okt 2006 19:52    Rubrik: Ähum...! Skotet i propellern.... Svara med citat

Ja, så klantig var jag att jag lyckades med det i kväll Embarassed

Höll på med diverse backövningar och hade växel i framåt när motorn tvärdog. Hade provseglat nya genuan lite hastigt och okoncentrerat med en kompis ombord som jag inte träffat på länge. Ja, ja hur som helst hade jag inte gjort en stopknop i änden på skotet vilket tydligen hamnade i vattnet på BB sida när jag rullade in genuan.

Nu sitter det snyggt upprullt runt propelleraxeln.

Ingen fara på taket då hon snart ska upp och jag har en snurra också. Men vad har jag att vänta. Brukar något gå sönder och hur kan jag kontrollera det?

Har en O22 med originalreversering.
Till överst på sidan
Visa användarens profil Besök användarens hemsida
1483

Bostadsort: genarp

InläggSkrivet: 15 Okt 2006 00:52    Rubrik: Svara med citat

Hej en vega hamnen råkade ut för samma sak i somras fick en aktertamp i proppen som han lyckades få bort direkt men sen gjorde båten ca1 knop framåt men han kunde backa i 5 så något i reverseringen flyttade på sig. sen fick han byta stävlagret tror inte det handlade om så stora kostnader bortsett från lyftet förstås men det ska du ju göra iallafall.hoppas det löser sig. mvh. lasse
Till överst på sidan
Visa användarens profil Skicka e-post
iV2

Bostadsort: Vaxholm

InläggSkrivet: 16 Okt 2006 18:07    Rubrik: Re: Ähum...! Skotet i propellern.... Svara med citat

Förr eller senare blir en Vegaseglare smärtsamt medveten om att propellern snurrar även i "friläge" och därtill hörande risk för linor i densamma.. För min del har det hänt några gånger, alltid vid olämpliga tillfällen.
I min båt innebar detta inte haveri i reverseringen. Om motorspakens läge fram-0-back inte stämmer längre finns det anledning att lära sig plocka isär reverseringen. Något man ändå bör lära sig med tanke på att få varv tycks kunna den. Med hjälp av reservdelsboken (Fors Marin) och installationsanvisningen (se klubbprylar) går det vägen. Man kan oxo gå klubbens motorkurs. Första gången känns det kanske lite märkvärdigt innan man förstår principen, hittar rätt verktyg och vet var skruvarna sitter men sen är det rutin. Gorde det idag på ca 3 tim idag var av största delen av tiden gick åt till att leta efter verktyg och fumla med fel insexnyckel (innan jag hittade den rätta mitt framför näsan).
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Tekniska problem Alla tider är GMT + 1 timme (svensk vintertid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet