| Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
VegaSven
Bostadsort: Finspång
|
Skrivet: 29 Okt 2006 14:53 Rubrik: Neddraget storfall |
|
|
Hej!
Jag skall i vinter förbereda för att dra ned storfall, revlina, bomnedhal och dirk till sittbrunnen. Flera lösningar finns, men den gemensamma frågan för alla är om vinsch etc. kan skruvas direkt i ruffdäck eller om det behövs genomgående skruvar med förstärkning av distansmaterialet.
Hälsningar
Sven B |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
stena47
Bostadsort: Kristinehamn
|
Skrivet: 30 Okt 2006 12:00 Rubrik: |
|
|
Hej!
När du har bestämt dig för var du vill sätta winchen så märker du ut hålbilden, borrar ett hål på 15 mm/skruv i yttersta lagret. Borra inte igenom in i ruffen. Peta ur fyllnaden inne mellan rufftak och däck, som skall ersättas med 2 komp epoxy, så att epoxyn kan fylla ut utrymmet och fylla igen hålen. När härdningen har skett kan du dra fast winchen med kraftiga RF skruv antingen genomgående eller som jag har gjort med RF plåtskruv. OBS att epoxy i vissa fall kräver en härdtemperatur runt 20 grader.
Det är en sak du måste se upp med och det är att på sb sidan inne i utrymmet finns det ett rör med kablar från kontakten till takarmaturerna som är väldigt lätt att träffa med borret, så mät noga innan du startar.
Mvh
Sten-Arne Pettersson
Kristinehamn |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
VegaSven
Bostadsort: Finspång
|
Skrivet: 06 Nov 2006 15:49 Rubrik: Neddraget storfall |
|
|
Tack Sten-Arne!
Det blir att vänta till våren, när temperaturen stiger.
Eftersom jag då också installerar rullgenua, så ser jag ingen anledning att dra ned försegelfallet till sittbrunnen utan nöjer mig med storfallet, som jag drar till babordsidan. Det blir alltså inte något problem med elledningarna.
Hälsningar
Sven B |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|