Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   Skapa användarnamnSkapa användarnamn 
 ProfilProfil      Logga inLogga in 

Vad hände med glykolen??

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Tekniska problem
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
sumpa

Bostadsort: Göteborg

InläggSkrivet: 31 Okt 2006 15:59    Rubrik: Vad hände med glykolen?? Svara med citat

Hej alla!

Första hösten med vega, faktiskt första hösten med båt överhuvudtaget... Mycket att göra, och mycket nytt, vilket leder till många undringar och frågor...

Fråga 1: skulle vinterkonservera motorn, så jag stängde kylvattenventilen (har saltvattenkylning), koppla loss slangen, stoppa ner den i en dunk med 50%-glykol, och körde motorn så 2 liter sögs in... Men inget vatten spottades ut från avgasröret?? Borde inte 2 liter "tvingats ut" i andra änden? Eller var motorn tom på kylvatten pga av det runnit ut "av sig själv" då båten togs upp på land? (Borde jag suga in ännu mer glykol, eller har den hunnit sprida sig i hela systemet redan tror ni?)

Fråga 2: i toaletten ligger det lite vatten längst ner som man ser, men det går inte att pumpa bort... Inget mer spol-vatten kommer när jag pumpar, så tanken är tom... Men hur får jag bort det där sista lilla? Måste det överhuvudtaget bort?

Fråga 3: jag fick rådet att hälla ner en kaffekopp olja där tändstiften sitter (alltså skruva loss tändstiften och hälla ner oljan i hålet), skulle visst ge en fin film på kolven... Är det något ni gör? Vad händer när jag startar motorn på våren?

/erik
v1959

Bostadsort: Täby

InläggSkrivet: 09 Nov 2006 18:02    Rubrik: Svara med citat

Det borde kommit ut glykol i avgasröret, Själv brukar jag blanda ihop ca. 10 liter i en hink 50% blandning, sedan när motorn har sugit i sig allt i hinken stänger jag av motorn, kanske har det försvunnit lite. Om det är 2 liter vet jag inte, men mindre än det var från början är det nog
Visa användarens profil Skicka e-post
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Tekniska problem Alla tider är GMT + 1 timme (svensk vintertid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet