Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   Skapa användarnamnSkapa användarnamn 
 ProfilProfil      Logga inLogga in 

Reverseringproblem

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Tekniska problem
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
Mariell

InläggSkrivet: 12 Okt 2006 14:49    Rubrik: Reverseringproblem Svara med citat

Hej, jag har problem med att oljeblandat fett läcker ut ur reverseringsmekanismen, där axel/dragrör går igenom locket. Det har sagts mig att packningen mot motorn måste bytas.

Dessutom läcker mindre mängder vatten in där dragröret/axeln går in i packboxen akterut. Då jag tillsätter fett till packboxen (m. fett spruta) brukar vattenläckaget försvinna men kommer oftast tillbaka efter längre tids motorgång.

Reverseringen är renoverad 00, med ny typ av packbox, borde den inte stoppa längre?

Installationsanvisningarna har jag införskaffat, finns det nåt mer detaljerat material att låna/köpa från Vegaklubben om man är i begrepp att riva reverseringen?

Om inte kanske det vore en bra ide, att göra en DVD om detta för Vegaklubbens medlemmar?

Jag ställer gärna upp som "testpilot" Smile

Mvh

Pär

Vega 2747 Mariell
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Mats

Bostadsort: Enköping

InläggSkrivet: 02 Nov 2006 19:11    Rubrik: Svara med citat

Det låter som du behöver byta packningen mot motorn och packningarna i packboxen. Om dragröret är slitet så går packningarna i packboxen slut ganska fort.
Jag gjorde samma operation för några år sedan. Mycket skruva blir det. Men har man gammal båt så är det en fördel att ha en släng av kronisk skruvarsjuka. Mr. Green
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Mariell

InläggSkrivet: 07 Nov 2006 15:42    Rubrik: Svara med citat

Tackar för info, har börjat riva reverseringen. Fick hjälp av Vega Marin och Pelle Wasberg med packningar, instruktion och uppmuntrande tillrop Smile Mvh Pär
Kjelle69

Bostadsort: Koskullskulle

InläggSkrivet: 22 Dec 2006 08:08    Rubrik: Svara med citat

Jag verkar ha samma tendens gällande olja/fettläckage från reverseringen, MD6. Förmodligen packningen mellan reversering och motor.

Kan du inte ta lite bilder när du skruvar isär den ? Skulle vara intressant att veta hur mycket jobb det är också. Och ifall man kan sära på delarna och byta packningen eller om man måste bort med hela axeln etc...

En till fundering är ifall det är något som kan ta skada ifall man kör en tid med detta läckage ? Tex reversering etc ? Man får ju torka upp fett och rensa, men är det något som tar permanent skada om det inte åtgärdas ?

Har läst en del på forumet och i tekniska handböcker om MD6. Dte är väl förmodligen den 'Stora simmeringen' mot motorn som läker. Går den att byta då båten är sjösatt ? Eller måste man dra ut propelleraxeln utifrån för att komma åt att byta denna ? Bilder hade varit guld värda innan man beslutar sig för att göra denna operation.

Var hittar man reservdelarna som behövs ? Tätning etc ?
Visa användarens profil Skicka e-post Besök användarens hemsida
alander

Bostadsort: västerhavet

InläggSkrivet: 22 Dec 2006 12:05    Rubrik: Svara med citat

Passa på att byta när du står på land. Det blir bra mycket lättare att byta den stora simmerringen när du demonterat hela reverseringen. Möjligen kan man lyckas byta den med båten i sjön men det kommer krävas några dyk ner till propellern för att vrida bladen samt en mängd svordomar. Det är absolut inget för nybörjaren. Det är egentligen inte svårare att byta simmerringen än att demontera reverseringen, så känner man att man klarar reverseringen så klarar man simmerringen också. Så länge du ser till att ha rätt oljemängd i motorn ser jag inte någon direkt fara med oljeläckaget. Oringar, simmerringar och lager köper du på Momentum.
Till överst på sidan
Visa användarens profil Skicka e-post
stena47

Bostadsort: Kristinehamn

InläggSkrivet: 22 Dec 2006 12:38    Rubrik: Reversering Svara med citat

Hej!

Nu när du plockar ner din reversering så är ett råd att du sätter på några extra simerringar på dragröret för framtida bruk. Minst en för täcklocket mot motorn och två eller fler som skall användas i packboxen för hylsan akterut.
När du får ett läckage i framtiden räcker det med att peta ur den förbrukade ringen och knippsa den i två delar och sedan ta en av de som du satte som reserv på draröret och återmontera. Allt detta kan du göra när som helst under säsongen och framför allt slipper du allt skruvande.
Jag gjorde detta 1988 och har nu förbrukat den sista för packboxen så när jag skall plocka ner så blir det byte till den nya typen av packbox från Vega Marin som jag tror håller tätt på ett bättre sätt.

Mvh
Sten-Arne Pettersson
V357
Kristinehamn
Till överst på sidan
Staffan, V 2315

InläggSkrivet: 22 Dec 2006 14:31    Rubrik: Svara med citat

Alla simmerringar/packboxar är av standardtyp och finns att få hos företag i branschen över hela landet. Den stora mellan motor och reversering har måtten (id x yd x tjl) 65 x 100 x 10 med två tätläppar och den i locket på akterkant av reverseringen 25 x 35 x 7. F.ö. är alltid dimensionen inpräglad på varje tätning så att man ser den när man pillrat ut tätningen.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Staffan, V 2315

InläggSkrivet: 23 Dec 2006 04:51    Rubrik: Ett tips Svara med citat

Ett tips som underlättar monteringen av packboxen mellan motor och reversering. Tag övre halvan av en tom ölburk som du delat mitt på genom att sticka hål med en kniv och sedan klippt runt med en vass sax. Klipp rent kanterna och putsa ev grader med fin smärgelduk. Olja in burkhalvan lite och ställ den på en plan yta. Fetta in tätningsläpparna lite och träd på packboxen uppifrån med fjädersidan/öppningen nedåt. Dra ned tätningen en bit så att du får bra tag om burkens övre del. Burken passar precis på kuggringen och det blir lättare att skjuta tätningen på plats och sedan dra ut burkhalvan. När du sedan monterar reverseringshuset trycks tätringen på plats.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
v1959

Bostadsort: Täby

InläggSkrivet: 29 Dec 2006 17:47    Rubrik: Svara med citat

Jag undrar om det verkligen var den nya typen av packbox du hade. Den ska vad jag vet inte smörjas med fett, utan med olja.
Visst går det att byta den stora simmerringen med båten i vattnet. Men det är så klart lättare med båten på land
Mariell

InläggSkrivet: 30 Mar 2007 09:54    Rubrik: Svara med citat

Tackar för info!. Jag har fått bort reverseringshuset och axelpaketet nu. Dock kan jag inte se packboxen som tätar mot motorn, men det kanske är en täckring som skall plockas bort först?
Mycket skruva blir det--- Confused

mvh Pär / Mariell
Kjelle69

Bostadsort: Koskullskulle

InläggSkrivet: 30 Mar 2007 10:18    Rubrik: Svara med citat

OM du har möjlighet att ta några bilder från denna reparation så skulle säkert många med mig vara intresserade av att kika på dom.

Skulle också vara intressant att veta exakt vilka packningar etc man behöver köpa. (Jag har också fett/olje läckage där propelleraxeln går ut från reverseringen)
Visa användarens profil Skicka e-post Besök användarens hemsida
Mariell

InläggSkrivet: 30 Mar 2007 11:32    Rubrik: Svara med citat

Hej, att ta bilder/ha bilder hade varit bra. Dock är man under dessa moment så insmord med fett/olja att det kan vara svårt... Wink

Jag kan rekommendera Vega Marin, där kan man köpa alla behövliga packningar samt få en bra beskrivning hur detta går till.

Mvh Pär
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Tekniska problem Alla tider är GMT + 1 timme (svensk vintertid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet