Pagal
Bostadsort: Haninge
|
Skrivet: 21 Apr 2007 09:29 Rubrik: |
|
|
Hej Thomas!
Det finns två olika sätt att se på problemet. Frågar du en motortillverkare säger han att du skall ha en propeller som klarar maxvarvet.
En propellerföretag föreslår säkert att man lägger sig lite under maxvarvtal, motorn orkar alltså inte upp till max.
Man kan väl säga att motorns effektkurva är konvex, medan propellerkurvan är konkav. Kurvornas skärningspunkt ger alltså max vad motorn orkar.
Förra året bytte jag motor från MD6B (10 hk) till en Beta 13,5 hk.
Motorns maxvarv är 3600 r/min, utväxling 2:1 (1800 r/min) men jag valde en Flex-o Fold 13x9 propeller, och motorn orkar bara upp i 3050 r/min, då ger den 12,5 Hk.
Jag kör aldrig på detta varv, har bara provat några korta stunder och vid lugnt väder gör båten 7 knop.
Fördelen med detta alternativ är att vid 2500 r/min (10,3 hk) gör båten ca 6,2 knop, men med det första alternativet hade den troligen bara gjort ca 5,5 knop vid 2500 r/min.
Väljer man mitt alternativ får man aldrig köra på max vad motorn orkar, utan dra av min 10 %.
Propellerföretagen kan ge förslag på vilken propeller du bör välja, MD7A ger ju 13 hk, utgående varv beror på utväxlingen.
Pelle Wasberg, V3055 _________________ PW |
|