Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   Skapa användarnamnSkapa användarnamn 
 ProfilProfil      Logga inLogga in 

Hur dra manöverlinan till rullgenunan?

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Tekniska problem
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
Seglaren

Bostadsort: Eskilstuna

InläggSkrivet: 23 Maj 2007 21:31    Rubrik: Hur dra manöverlinan till rullgenunan? Svara med citat

Bäst att fråga för säkert är jag inte den första att fundera på det. Som sagt, var vill man ha linan komma fram. Strax framför eller bakom en winsch, eller? I så fall var sätter man sista/aktersta brytblocket? Har inhandlat en bra skotråtta med bygel, tänkte det kunde vara smidigt, men kanske den käkar lina, bättre med ett knipknap?

Hur har ni gjort, eller hur önskade ni att ni hade gjort Wink ?
Till överst på sidan
Visa användarens profil Besök användarens hemsida
Staffan, V 2315

InläggSkrivet: 28 Maj 2007 10:42    Rubrik: Svara med citat

När jag bytte till nyare genuatravare lät jag de gamla, (med aluminiumrullar) sitta kvar på skenan, akter om de nya som reservtravare. Den som sitter längst akterut på bb-sidan använder jag som sista brytpunkt för rullgenuans manöverlina. Efter en säsong upptäckte jag att det blev en del skavsår i plasten strax framför vinschen.
Jag tog då och bockade till en 0.5mm rf-plåt och epoxilimmade den som glidplåt/slitskydd för manöverlinan. Det fungerar förträffligt. En knipknap för manöverlinan monterades akter om den aktre knipknapen för genuaskotet. En ficka på bb vindskydd tar hand om överskottslinan.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Kjelle69

Bostadsort: Koskullskulle

InläggSkrivet: 28 Maj 2007 12:23    Rubrik: Svara med citat

Finns det någon skiss på en rullgenualösning för vega någonstans? skall själv sätta upp en plastimorulle om ett par veckor och det blir väl lite funderingar gällande brytpunkter för rullens manöverlina. Är det stora krafter i den linan ?
Visa användarens profil Skicka e-post Besök användarens hemsida
Seglaren

Bostadsort: Eskilstuna

InläggSkrivet: 28 Maj 2007 22:09    Rubrik: Svara med citat

Kjelle69 skrev:
Finns det någon skiss på en rullgenualösning för vega någonstans? skall själv sätta upp en plastimorulle om ett par veckor och det blir väl lite funderingar gällande brytpunkter för rullens manöverlina. Är det stora krafter i den linan ?

Tack för era synpunkter!
JAg har själv en Plastimo och blocken sitter på mantågets aktre ben och sedan på mantågsfötterna. Tänker kolla på det med att använda block på skotskenan längst bak, det verkar smidigt.
Till överst på sidan
Visa användarens profil Besök användarens hemsida
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Tekniska problem Alla tider är GMT + 1 timme (svensk vintertid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet